عنوان | بازنمایی نقش اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب ایران مطالعه موردی دو فیلم یه حبه قند و فروشنده |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهپژوهی فرهنگی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - علمی پژوهشی سال 8 شماره 4 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 192-159 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در سینما ایدئولوژی زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران زن در سینمای ایران نقش اجتماعی زنان بازنمایی نشانهشناسی سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی نقش اجتماعی بازنمایی زن فیلمهای سینمایی ایران فیلم یه حبه قند فیلم سینمایی شیوه بازنمایی زنان فیلم فروشنده تحلیل روایت |
چکیده |
پژوهش پیش رو با هدف پی بردن به نحوه بازنمایی نقش اجتماعی زنان در رسانه سینما و شناخت ایدئولوژیهای پنهان در پشت این بازنماییها با استفاده و ترکیب دو روش تحلیل روایت بارت و نشانه شناسی فیسک انجام گرفته است. به این منظور دو فیلم «فروشنده» و «یه حبه قند»، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند مورد انتخاب شده اند. سعی بر آن بوده تا به این سؤال پاسخ داده شود که زنان در فیلمهای سینمایی مورد بررسی چگونه بازنمایی میشوند و ایدئولوژی پنهان در این آثار چیست. یافته ها حاکی از آناند که بازنماییهای ارائه شده از زنان در هر دو فیلم در راستای تحکیم و تثبیت کلیشه های جنسیتی جامعه ایران قدم برداشته اند و در هر دوی آنها مردان متفکر و زنان منفعل به نمایش درآمده اند. همچنین با وجود تفاوتهای موجود در دو فیلم، نقش پررنگ سنت و تأثیر آن در تصمیمات شخصیتهای آنها به خوبی دیده میشود. |
کد مقاله | 31323 |
تعداد بازدید | 233 |
|