عنوان | تبیین جامعهشناختی تعیین کنندههای اجتماعی فرهنگی جهتگیری پوششی زنان (مطالعه موردی: زنان 15 تا 49 ساله شهر شیراز) |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه زنان سال 9 شماره 2 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 241-213 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پوشش زنان زنان شیراز تبیین جامعهشناختی وسایل ارتباطی نوین شیراز زنان 15-49 ساله مصرف گرایی رسانههای جمعی تعیین کنندههای اجتماعی رسانههای جدید تعیین کنندههای فرهنگی لذت گرایی جهتگیری پوششی زنان جهانبینی توسعهای تأییدخواهی |
چکیده |
هدف این پژوهش، شناخت و تبیین تعیین کننده های اجتماعی-فرهنگی جهت گیری پوششی زنان است. جامعه آماری پژوهش، زنان گروه سنی 15 تا 49 سالۀ شهر شیراز در سال 1396 می باشند که به شیوۀ نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله، تعداد 550 زن به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامة محقق ساخته شامل 53 گویه با روایی سازه (%65) و پایایی (%79) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهند که 38% از زنان مورد مطالعه جهت گیری پوششی بنیادگرای اسلامی، 5/50% جهت گیری اعتدالی و 5/11% جهت گیری پوششی سکولار داشته اند. در این روند، تعیین کننده های جهان بینی توسعه ای با بار عاملی (36/0) و رسانه های جدید ارتباطی با بار عاملی (63/0) در مقیاس جهانی، مصرف گرایی با بار عاملی(56/0)، پایگاه اقتصادی-اجتماعی با بار عاملی (41/0) و خانواده با بار عاملی (37/0) در سطح محلی و لذت گرایی با بار عاملی(53/0) و نیاز به تأییدخواهی با بار عاملی (42/0) در سطح فردی، در یک رابطة ساختاری، جهت گیری پوششی زنان را شکل و جهت می بخشند. |
کد مقاله | 31344 |
تعداد بازدید | 237 |
|