• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه کیفیت زندگی در زنان نابارور تحت درمان لقاح آزمایشگاهی (IVF) و زنان بارور
تعداد صفحات 8
نویسنده معصومه علیزاده - طیبه رهبر - بهمن اکبری گوابری
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 6 پیاپی 87
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 472-465
زبان انگلیسی
کلید واژه باروری زنان  تلقیح مصنوعی  باروری  زنان نابارور  زنان بارور  کیفیت زندگی زنان  ناباروری زنان  ناباروری  کیفیت زندگی  
چکیده مقدمه: ناباروری در سراسر جهان به عنوان یک تجربه­ استرس­ زا شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی در زنان نابارور تحت درمان IVF و زنان بارور در شهر رشت انجام شد.
روش­ کار: در این پژوهش، 275 زن مراجعه­ کننده به موسسه ناباروری مهر رشت از تیر تا آبان سال 1395 انتخاب شدند و به سئوالات جمعیت­ شناختی و پرسش­نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL- BREF) پاسخ دادند. تحلیل داده­ ها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) و نرم­ افزار SPSS نسخه­ 18 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که کیفیت زندگی در زنان نابارور تحت درمان با IVF و زنان بارور، اختلاف معنی­ داری داشت و از چهار زیرمقیاس کیفیت زندگی، دو حیطه­ روان­شناختی و روابط اجتماعی دارای اختلاف معنی­ داری بودند (001/0 = P) ولی از لحاظ سلامت جسمانی (59/0 = P) و حیطه محیط زندگی (89/0 = P) اختلاف معنی داری دیده نشد.
نتیجه­ گیری: به طور کلی، دو حیطه روان­شناختی و روابط اجتماعی کیفیت زندگی در زنان بارور نسبت به زنان نابارور تحت درمان با IVF مطلوب­ تر بود اما در حیطه­ های سلامت جسمانی و محیط زندگی، در زنان بارور و نابارور، اختلاف معنی­ داری دیده نشد.

کد مقاله 31305
تعداد بازدید 233

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397