عنوان | تأثیر عوامل اجتماعی بر روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهپژوهی فرهنگی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - علمی پژوهشی سال 9 شماره 1 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 160-133 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان دختر عوامل اجتماعی روابط نسلی دختران جوان سبک زندگی گروه همسالان روابط در خانواده نگرش دانشجویان معاشرت با گروه همسالان |
چکیده |
این پژوهش «تأثیر عوامل اجتماعی بر روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر 20 تا 26 سال» در دانشگاه های دولتی شهر تهران را در سال 1395 مطالعه می کند. چارچوب نظری تئوریهای «دگرگونی ارزشی اینگلهارت، رشدیافتگی سنی بنگستون، جهانی شدن گیدنز، تجربه نسلی مانهایم، تغییر در فرآیند جامعه پذیری مک لوهان» می باشد. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری 11406 نفر است. اطلاعات از میان نمونه ۳۸۲ نفری جمع آوری شد. ضریب تعیین تعدیل یافته نشان می دهد متغیرهای وارد شده به معادله 52 درصد از واریانس تغییرات متغیر وابسته را تبیین می نمایند. ضرایب تأثیر مدل تبیین کننده روابط نسلی نشان از معناداری متغیرهای «سبک زندگی، معاشرت با گروه همسالان، ارتباط و تعامل درون خانواده» در معادله رگرسیون دارد. براساس ضرایب تحلیل مسیر نیز، سبک زندگی با ضریب کل 0.574 و ارتباط و تعامل درون خانواده با ضریب کل 0.478 بیشترین تأثیر بر متغیر روابط نسلی را نشان می دهند. یافته های کلی نشان می دهد در تبیین تفاوت بین نسلها در سطح خرد در ویژگی شخصیتی دختران جوان و در سطح میانی به لحاظ جامعهپذیری و تعلیم و تربیت دگرگونی بوجود آمده و دختران جوان نسل تغییرطلب هستند و خانواده در مدیریت و کاهش تضاد نسلی نقش مداخله گری دارد. |
کد مقاله | 31303 |
تعداد بازدید | 205 |
|