| عنوان | نقش خانواده و مدرسه در شکلگیری هویت جنسیتی دختران |
| تعداد صفحات | 10 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ايران شماره 3 پیاپی 23 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 311-302 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | نقش خانواده هویت جنسیتی خانواده و تشکیل هویت نوجوانان شکل گیری هویت نوجوانان هویت نوجوانان نقش مدرسه هویت دختران |
| چکیده |
زمینه و هدف : «هویت جنسیتی» تصویری است که زن یا مرد از خود دارد و نیز انتظاراتی است که بهعنوان جنس متمایز و متفاوت با جنس دیگر از خود دارد. عوامل بسیاری در شکلگیری هویت جنسیتی نقش دارند. مقالۀ حاضر با هدف تعیین نقش خانواده و مدرسه در شکلگیری هویت جنسیتی دختران نگاشته شده است. مواد و روشها: مطالعۀ حاضر مطالعهای کیفی به روش تحلیل محتواست. نمونهگیری این پژوهش هدفمند است که تا اشباع دادهها ادامه یافت. ۱۸ مصاحبۀ نیمهساختاریافته با متخصصان و مطلعان در حوزههای روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اسلامی انجام گرفت. دادهها همزمان با انجام مصاحبهها و به روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. یافتهها: فرایند تجزیهوتحلیل دادهها منجر به استخراج سه درونمایۀ اصلی در زمینۀ شکلگیری هویت جنسیتی شد که شامل نقش خانواده، نقش مدرسه، و نقش تعاملات بین مدرسه و خانه بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه خانواده و مدرسه از اصلیترین نهادهای شکلدهندۀ هویت جنسیتی سالم هستند و برقراری تعامل مناسب بین این دو نهاد از عوامل ضروری در شکلگیری هویت جنسیتی سالم است. چراکه موجب تربیت هماهنگ دختران و نهادینه شدن رفتار میشود. نتایج این مقاله میتواند در تعیینِ ضرورتها و اولویتهای اقداماتِ تربیتی در مدارس دخترانه، و همچنین در تحقق منویاتِ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به کار گرفته شود. |
| کد مقاله | 31269 |
| تعداد بازدید | 257 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...