عنوان | اثربخشی آموزش دلگرم سازی خانواده بر اساس مدل آدلر در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم اختلال جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی نظامی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 46-31 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی رویکرد آدلر جانبازان علایم استرس پس از سانحه استرس پس از سانحه دلگرم سازی دلگرم سازی خانواده |
چکیده |
هدف: از این پژوهش، بررسی اثربخشي آموزش دلگرمسازی خانواده بر اساس مدل آدلر در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم اختلال جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه بود. روش: طرح پژوهش شبهآزمایشی از نوع کاربردی بود. جامعه آماري اين پژوهش عبارت است از کليۀ افرادي بود که بر اساس تشخيص پزشک فوقتخصص روانپزشکي و پرسشنامة اختلال استرس پس از ضربۀ مي.سي.سي.پي. مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه بازمانده از جنگ تحميلي بودند که به کلينيکها يا مراکز درماني شهر تهران مراجعه کردند. براي انتخاب نمونه از روش نمونهگيري در دسترس استفاده شد. پرسشنامة اختلال استرس پس از ضربه مي.سي.سي.پي. و پرسشنامه رضامندي زناشويي انريچ، ابزارهای این پژوهش بودند و برای تحلیل دادها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتیجه: تحليل و بررسي دادههاي پژوهش نشان داد که آموزش دلگرم سازی خانواده بر اساس مدل آدلر باعث کاهش مشکلات بالینی (شامل تجربه مجدد، کناره گيري، کرختي، بيش انگيختگي و خودآزاري) جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه شد. بحث: آموزش دلگرمسازی خانواده بر اساس مدل آدلر نشان داد که خانواده نقش بسزایی در بهبود علائم PTSD و رضایت زناشویی دارد که در تحقیقات عصر حاضر توجه چندانی به آن نشده است. |
کد مقاله | 31261 |
تعداد بازدید | 193 |
|