عنوان
|
تحلیل گفتمان انتقادی تربیت جنسی در نظام آموزش و پرورش ایران (وضعیت موجود) مبتنی بر اسناد مکتوب |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
حامد حاجی پور - رمضان برخورداری - سوسن کشاورز |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه پژوهشنامه مباني تعليم و تربيت(مطالعات تربیتی و روانشناسی سابق) - معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 8 شماره 1 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
159-136 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
غریزه جنسی آموزش و پرورش ایران تمایلات جنسی زبان کاربرد زبانی گفتمان تحلیل انتقادی گفتمان تربیت جنسی تحلیل گفتمان نظام آموزشی رویکرد فرکلاف آموزش و پرورش ایران روشهای سلبی روشهای ایجابی
|
چکیده
|
هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این پرسش اساسی است که زبان در ارتباط با امر جنسی چگونه به کار میرود و این چگونگی چه تصویری از آن را ترسیم کرده و به کدام اصول و روشها در تربیت جنسی گرایش بیشتری دارد. در این پژوهش، پیچیدگیهای کاربرد زبان در تربیت جنسی و نیز ضرورت درک زمینههای فرهنگی و اجتماعی در این نوع نگاه به تربیت جنسی به ویژه اثر ساختار قدرت در این سبک از کاربرد زبان موردنظر قرار گرفته است. وضعیت موجود ناظر به متونی است که همچنان از اعتبار قانونی برخوردار بوده و قابل استناد میباشند. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل گفتمان انتقادی مبتنی بر رویکرد نورمن فرکلاف بهره گرفته شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که گفتمان حاکم بر تربیت جنسی آموزشوپرورش ایران را باید «گفتمان مهار» نامید. از ویژگیهای این گفتمان در تربیت جنسی توجه بیشتر به جنبههای سلبی تربیت جنسی میباشد. بازنمایی این گفتمان از واقعیت میل جنسی به گونهای است که بیش از آنکه به فرصتهای میل جنسی در زندگی سعادتمندانه متربی نگاه کند به تهدیدهای غریزه جنسی توجه دارد.
|