عنوان
|
نقش سبکهای دلبستگی و مشکلات هیجانی مادران در احساس تنهایی با واسطه گری سبکهای هویت در دختران نوجوان دبیرستانی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
فائزه جعفری سیاوشانی - احمد برجعلی - علیرضا کیامنش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 13 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
154-133 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان احساس تنهایی سبکهای هویت دانشآموزان دختر دبیرستانی سبکهای دلبستگی سبک دلبستگی مادران دلبستگی مادری نوجوانان دبیرستانی اختلالات هیجانی
|
چکیده
|
هدف پژوهش تدوین الگوی پیشبینی احساس تنهایی دختران نوجوان دبیرستانی شهر تهران بر اساس سبکهای دلبستگی، مشکلات هیجانی مادران و نقش واسطهگری سبکهای هویت دختران نوجوان دبیرستانی است. در این پژوهش جامعه آماری را دانش آموزان پایه نهم (و مادرانشان) در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادهاند که از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای احساس تنهایی راسل (1984)، سبک دلبستگی کولینز و رید (1990)، مشکلات هیجانی لابیوند (1995) و سبک هویت برزونسکی (1996) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از روشهای آمار توصیفی و از آمار استنباطی به منظور طراحی یک الگوی مناسب از تحلیل مسیر برای پیشبینی احساس تنهایی در دانش آموزان استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای دلبستگی، مشکلات هیجانی مادران و سبکهای هویت با احساس تنهایی دختران رابطه وجود دارد. همچنین، یافته های این پژوهش نشان داد که احساس تنهايي زماني به وجود ميآيد كه فرد سبک دلبستگي ایمن یا ناایمن را همزمان با بودن یا نبود مشکلات هیجانی مادران تجربه میکند و تأثیر این ارتباط بدین اندازه است که زمینه رشد مطلوب و یا آمادهسازی بستر نامطلوب برای ایجاد احساس تنهایی، نداشتن هویت منسجم و عدم عاطفه مناسب را در زندگی نوجوان فراهم می سازد.
|