عنوان
|
بررسی برازش الگوی مفهومی مبتنی بر پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس عوامل اجتماعی اقتصادی و ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری سبک زندگی در زنان شهر تهران |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
محبوبه مرادی - رضا کرمی نیا - حمیدرضا حاتمی - خدیجه ابوالمعالی الحسینی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 13 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
31-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی زنان متأهل عوامل اجتماعی سبک زندگی زن و سبک زندگی سبک زندگی سالم عوامل اقتصادی زنان شهر تهران عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی پنج عامل شخصیت رضایتمندی زناشویی زنان
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی برازش الگوی مفهومی مبتنی بر پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس عوامل اجتماعی ـ اقتصادی و ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری سبک زندگی در زنان شهر تهران انجام شد. روش پژوهش کمّی ـ پیمایشی، و جامعه آماری شامل تمام زنان متأهل شهر تهران است که تعداد آنها 2210287 نفر براورد شده است و از این تعداد 384 مورد بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. گردآوری دادهها با استفاده از چهار پرسشنامه سبک زندگی والکر، رضایت زناشویی انریچ، آزمون شخصیتی نئو و پرسشنامه محقق ساخته عوامل اجتماعی ـ اقتصادی و روش مورد مطالعه الگوسازی معادلات ساختاری بوده است. نتایج نشان از برازش نهایی الگوی ارائه شده دارد. اگرچه ارتباط بین متغیرهای عوامل اجتماعی ـ اقتصادی با رضایت زناشویی معنیدار نیست، بین عوامل اجتماعی ـ اقتصادی و سبک زندگی، ویژگیهای شخصیتی و سبک زندگی، ویژگیهای شخصیتی و میزان رضایت زناشویی و سبک زندگی و میزان رضایت زناشویی زنان مورد مطالعه ارتباط معنیداری وجود دارد. به طور کلی و با توجه به نتایج، میتوان چنین نتیجه گرفت که رضایت زناشویی چند بعدی، و تحت تأثیر عوامل زیادی است و لذا از آنجا که متغیر رضایت زناشویی هم از بعد عینی و هم بعد ذهنی برخوردار است بشدت هم تحت تأثیر عوامل روانشناختی بویژه ویژگیهای شخصیتی است و هم از عوامل جامعهشناختی مانند سبک زندگی تأثیر گرفته است.
|