عنوان
|
بررسی مدل علی جنسیت و باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی با میانجیگری هیجانهای مثبت تحصیلی در دانشجویان |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
سیمین زغیبی قناد - سیروس عالی پور بیرگانی - مرتضی مرادی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی - دانشگاه فرهنگیان - علمی پژوهشی سال 6 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
120-97 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت دانشجویان دختر راهبردهای فراشناختی دانشجویان پسر یادگیری خودتنظیمی راهبردهای یادگیری راهبردهای شناختی هیجان مثبت هیجانات تحصیلی باور هوشی افزایشی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، آزمون رابطه علّی جنسیت و باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی از طریق هیجانهای مثبت تحصیلی بود. به این منظور، 192 دانشجوی دانشگاه لرستان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پنتریج و دیگروت، 1990)، مقیاس نظریه ضمنی هوش در جامعه دانشجویی (عبدالفتاح و ییتس، 2006) و هیجانهای تحصیلی (پکران، گاتز، تیتز و پری، 2002) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافته ها نشان داد باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی رابطه مثبت دارد. همچنین، بین دانشجویان دختر و پسر از نظر راهبردهای شناختی تفاوت معنی دار وجود دارد. علاوه بر این، جنسیت و باور هوشی افزایشی از طریق هیجانهای مثبت تحصیلی قادر به پیش بینی راهبردهای شناختی و فراشناختی بود. بر این اساس میتوان گفت متغیر جنسیت و باور هوشی افزایشی به هیجان های مثبت میانجامد و از این رو، به استفاده بیشتر از راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی کمک میکند. این یافته ها بر نقش باورها و هویت جنسیتی در خلق هیجانهای مثبت جهت تسلط بر راهبردهای شناختی و فراشناختی تاکید می کند.
|