عنوان
|
رابطه رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان گروههای علوم انسانی و فنی مهندسی با توجه به نقش جنسیت |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
سامان کمری - محبوبه فولادچنگ |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی - دانشگاه فرهنگیان - علمی پژوهشی سال 5 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
152-129 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت پیشرفت تحصیلی رشتههای فنی و مهندسی رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز رویکردهای یادگیری دانشجویان علوم انسانی رشتههای انسانی دانشجویان فنی و مهندسی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان گروه های علوم انسانی و فنی مهندسی، با توجه به نقش جنسیت انجام شده است. روش این پژوهش، از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش، تمامی دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که از بین آنها تعداد 100 نفر (50 نفر رشتة علوم انسانی و 50 نفر رشتة فنی مهندسی)، به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب و به پرسشنامه تجدیدنظر شدة دو عاملی فرایند مطالعه (R-SPQ-2F) (بیگز، کمبر و لانگ، 2001) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای همبستگی، رگرسیون و آزمون t مستقل استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین رویکرد عمقی، با پیشرفت تحصیلی، همبستگی مثبت معنادار و بین رویکرد سطحی، با پیشرفت تحصیلی، همبستگی منفی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیر رویکرد سطحی یادگیری تبیین کننده منفی معناداری برای پیشرفت تحصیلی بود. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین دختران و پسران از نظر رویکرد سطحی و بین دو گروه علوم انسانی و فنی مهندسی از نظر رویکرد عمقی یادگیری تفاوت معناداری یافت شد. به طور کلی بررسی رویکردهای یادگیری و تعیین نقاط قوت و ضعف یادگیری دانشجویان اطلاعات مفیدی برای دست اندرکاران، برنامه ریزان آموزشی و اساتید فراهم می آورد تا شرایط مناسبی برای مطالعه و یادگیری بهتر دانشجویان ایجاد کنند.
|