• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش تعارض والد نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش بینی سازگاری دانش‌آموزان
تعداد صفحات 16
نویسنده سعید پورعبدل - محمد نریمانی - مسلم عباسی - عظیم امیدوار
مشخصات نشریه دوفصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی - دانشگاه فرهنگیان - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 13
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 90-75
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  سازگاری  رابطه والد فرزند  تعارض والد نوجوان  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  دانش‌آموزان پسر  سازگاری دانش‌آموزان  
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش‌­بینی سازگاری دانش­‌آموزان است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش‌­آموزان پسر مقطع دوم و سوم دبیرستان شهر تهران است که 300 نفر از آنها به روش نمونه‌­گیری خوشه­‌ای چندمرحله­‌ای برای نمونه انتخاب شدند. برای جمع­‌آوری داده­ های پژوهش از مقیاس سنجش تعارض والد- نوجوان، پرسشنامة حمایت اجتماعی و مقیاس سازگاری استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها از روش­‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان می‌­دهد بین تعارض والد- نوجوان با سازگاری دانش‌­آموزان ارتباط منفی معناداری وجود دارد (001/ > P)؛ همچنین بین حمایت اجتماعی با سازگاری دانش‌­آموزان ارتباط مثبت معنادارای به دست آمد (001/ > P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان می­‌دهد 45 درصد از واریانس سازگاری دانش‌­آموزان به طور معناداری از طریق متغیرهای تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی تبیین می­‌شود. با توجه به این نتایج می­‌توان گفت تعارضات خانوادگی و انتظارات متفاوت بین نوجوان و والدین آنها و همچنین طرز حمایت از جانب دیگران می­‌تواند سازگاری یا ناسازگاری این دانش‌­آموزان را پیش­‌بینی کند؛ بنابراین توجه به این موضوع در جامعه امروزی از سوی مسئولان و متخصصان حوزه روان­ شناسی و جامعه­‌شناسی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کد مقاله 31208
تعداد بازدید 249

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397