عنوان | نقش تعارض والد نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش بینی سازگاری دانشآموزان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی - دانشگاه فرهنگیان - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 90-75 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حمایت اجتماعی سازگاری رابطه والد فرزند تعارض والد نوجوان دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر سازگاری دانشآموزان |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی در پیشبینی سازگاری دانشآموزان است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشآموزان پسر مقطع دوم و سوم دبیرستان شهر تهران است که 300 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای برای نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده های پژوهش از مقیاس سنجش تعارض والد- نوجوان، پرسشنامة حمایت اجتماعی و مقیاس سازگاری استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بین تعارض والد- نوجوان با سازگاری دانشآموزان ارتباط منفی معناداری وجود دارد (001/ > P)؛ همچنین بین حمایت اجتماعی با سازگاری دانشآموزان ارتباط مثبت معنادارای به دست آمد (001/ > P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد 45 درصد از واریانس سازگاری دانشآموزان به طور معناداری از طریق متغیرهای تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی تبیین میشود. با توجه به این نتایج میتوان گفت تعارضات خانوادگی و انتظارات متفاوت بین نوجوان و والدین آنها و همچنین طرز حمایت از جانب دیگران میتواند سازگاری یا ناسازگاری این دانشآموزان را پیشبینی کند؛ بنابراین توجه به این موضوع در جامعه امروزی از سوی مسئولان و متخصصان حوزه روان شناسی و جامعهشناسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. |
کد مقاله | 31208 |
تعداد بازدید | 249 |
|