عنوان | مطالعه مقایسهای تصویر زن از دیدگاه هندسی در دیوارنگارههای کاخها و خانههای اصفهان |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 46-29 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تصویر زن اصفهان خانههای ارامنه اصفهان نقاشی دیواری کاخهای اصفهان نقوش زن نگارههای ایرانی هندسه نقوش دیوارنگاره دیوارنگاری بناهای تاریخی |
چکیده |
یکی از نقوش پرکاربرد در دیوارنگارة کاخها و خانه ها نقوش زنان است. این نقوش به صورتهای گوناگونی تصویرسازی شده است. دیوارنگاری در ایران قدمتی دیرینه دارد. دورة صفویه زمان توسعه و تحول نگاره در زمینة اشکال و مفاهیم به کار برده در آن است. از نمونه های آن میتوان به بناهایی در اصفهان در کاخها همچون عالیقاپو و چهلستون اشاره کرد. در خانه های ارامنة اصفهان نقاشیهای دیواری وجود دارند که در آنها نقوش زن بسیار دیده میشوند. هدف این مقاله شناخت و مطالعة دقیق دیوارنگاره های دارای نقوش زنان در بناهای تاریخی است. پژوهشگران دیگر در این گستره به جنبه های مختلفی همچون فناوری ساخت، نحوة اجرای این نقاشیها و مطالعة مفهومی نقوش زن در دیوارنگاره ها پرداخته اند و هر یک به شکلی مجزا این موارد را تحلیل و بررسی کرده اند. این مقاله با شیوة مطالعة مقایسه ای به تحلیل ویژگیهای مشترک و متفاوت دیوارنگاره ها پرداخته و با نگاه ویژه به ویژگیهای هندسی، نگاره های کاخها را با خانه ها مقایسه کرده است. با بررسیهای انجامشده آشکار شد زنان نیمی از تابلوهای چهرهنگاره را پر کرده اند و اشکال مشخصی همچون مربع و مستطیل پرکاربردترین قابهای استفادهشدهاند. این قابها از شکل معماری تأثیر پذیرفته اند و چینش آنها در خانه ها در فضای دید میهمان و در کاخها در کلیة فضاهای مجوف است. این مقاله برای نخستینبار به ساختار مقایسه ای تصویر زن از دیدگاه هندسی و شباهتها و تفاوتهای این نقوش در کاخها و خانه های اصفهان میپردازد و سعی بر آن دارد با مطالعات کتابخانه ای و برداشتهای میدانی و با کمک مدلسازی ترسیمی، به تحلیل مقایسه ای داده ها بپردازد. |
کد مقاله | 31172 |
تعداد بازدید | 215 |
|