عنوان | بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت بر تنیدگی والدینی و روابط مادر کودک در مادران کودکان مبتلا به شب ادراری |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 19 شماره 2 پیاپی 72 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 124-115 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تنیدگی والدینی شب ادراری برنامه فرزندپروری مثبت رابطه مادر کودک فرزندپروری مثبت آموزش فرزندپروری |
چکیده |
اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش فرزندپروري مثبت بر تنيدگي والدين و روابط مادر- كودك در مادران كودكان مبتلا به اختلال شب ادراري صورت گرفته است. بر اين اساس، در يك طرح شبه آزمايشي از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل، 30 نفر از مادران كودكان 12-5 ساله مبتلا به اختلال شب ادراري مراجعه كننده به مراكز درماني، به شيوة در دسترس انتخاب شدند و به شيوة تصادفي در دو گروه آزمايش (آموزش فرزندپروري مثبت) و كنترل گمارده شدند. آموزش فرزندپروري مثبت در طي 8 جلسة 90 دقيقه اي براي گروه آزمايش ارائه شد. كليه آزمودني ها قبل از مداخله و در پايان مداخله به پرسشنامه هاي تنيدگي والدين و روابط مادر- كودك پاسخ دادند. نتايج حاصل از تحليل كوواريانس نشان داد كه آموزش فرزندپروري مثبت بر روي تنيدگي والديني ( 0006/0 p < ) و روابط مادر- كودك ( 0001/0 p < ) مؤثر بود. بر اساس نتايج به دست آمده مي توان مطرح ساخت كه آموزش فرزندپروري مثبت منجر به كاهش شدت تنيدگي والديني و بهبود روابط مادر- كودك در مادران كودكان مبتلا به اختلال شب ادراري مي شود. |
کد مقاله | 31155 |
تعداد بازدید | 177 |
|