عنوان | مدیریت رسانه در خانواده: مطالعه تجربیات مادران تهرانی در مواجهه با ماهواره |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 6 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 108-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانوادههای تهرانی فرهنگ ماهواره تهران فرهنگ خانواده تجارب مادران شبکههای ماهوارهای برنامههای ماهوارهای استفاده از ماهواره مدیریت رسانه |
چکیده |
هدف اصلی این مقاله بررسی شیوه تعامل یا مقابله با شبکه های ماهوارهای در درون خانه که توسط مادران تهرانی، در جهت نگاهداشت فرزندان از مواجهه با محتوای نامتعارف می باشد. فرض محوری این مقاله این است که خانوادههای تهرانی با توجه به تفاوتهای طبقاتی، اجتماعی و سطح تحصیلات سازوکارهای متنوعی اتخاذ میکنند. برای بررسی این مسئله، 4 منطقه فقیرنشین و مرفه تهران برای بررسی انتخاب گردید. جامعه آماری در این پژوهش، 80 خانواده دارای ماهواره در 4 محلهی تهران میباشند. در بستر خانواده، مصاحبههای باز و عمیقی با این خانوادهها صورت دادهایم. نتایج پژوهش نشان میدهد که خانوادههای تهرانی در برابر ماهوارهها از روشهای عینی و ذهنی محدودکننده و نیز روشهای تشویقی و ترغیبی استفاده میکنند. روشها اتخاذشده، متاثر از جایگاه طبقاتی افراد و انواع سرمایههای اجتماعی و فرهنگی افراد میباشند. همچنین می توان ادعا کرد که هرچه سطح سواد، و طبقه اقتصادی افراد بالاتر باشد استفاده از روشهای ترغیبی و ذهنی بیشتر میگردد. |
کد مقاله | 31142 |
تعداد بازدید | 204 |
|