عنوان | توسعه جنسیتی در دوره پهلوی اول با تأکید بر فرصتهای تحصیلی زنان |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه جامعهشناسي اقتصادي و توسعه (علوم اجتماعي) - دانشگاه تبريز - علمی پژوهشی سال 7 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1397 |
محدوده صفحات | 124-97 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | برابری جنسیتی توسعه جنسیتی تحصیل زنان پهلوی اول فرصتهای تحصیلی |
چکیده |
پژوهش حاضر در پاسخ به این ابهام است که توسعه جنسیتی زنان در بعد آموزش و پرورش در دوره پهلوی اول تا چه حد تحقق یافت؟ چارچوب نظری مفهوم کلیدی توسعه جنسیتی یعنی برابری جنسیتی است که عبارت از بهرهمندی برابر و بدون جهتگیری جنسیتی زنان و مردان از حقوق، فرصتها، خدمات، منابع و پاداشهاست. برابری جنسیتی اساس توسعه جنسیتی است چرا که با توانمندسازی زنان در سه بعد آموزش و پرورش، بهداشت و استانداردهای زندگی سروکار دارد. توسعه جنسیتی افزایش مشارکت و توانمندی زنان است که خود هدف و نتیجه توسعه محسوب می شود. بر این اساس توسعه جنسیتی نمایان گر تصویری واقعی از توسعه است. یک شاخص برابری جنسیتی فرصتهای تحصیلی است. در دوره مورد بحث نگرش جنسیتی حاکم بر نظام آموزشی که از حمایت نگرشی جامعه نیز برخوردار بود موجب تحکیم مدل نانآوری مردانه و فرودستی زنان میشد. نظام آموزشی با نهادی کردن نقشهای جنسیتی و ترویج آنها از طریق تفکیک جنسیتی دروس سدّ راه افزایش توانمندی زنان بود. این امر موجب کاهش فرصتهای شغلی زنان به مشاغل با موقعیت و دستمزد پایین همچون پرستاری، مامایی و آموزگاری برای زنان شد که انعکاس نقشهای جنسیتی سنتی زنان بود و کلیشههای جنسیتی مرسوم در زمینه تقسیم جنسیتی کار را کمتر به چالش میکشید و این با جامعه کشاورزی ایران تناسب داشت. به این ترتیب جامعه نیز از مشارکت فعالانه اقتصادی آنها در مسیر توسعه محروم ماند. گردآوری اطلاعات به شیوه اسنادی –کتابخانه ای و شیوه تالیف مقاله، تحلیلی-تبیینی است. |
کد مقاله | 31133 |
تعداد بازدید | 261 |
|