عنوان | ابعاد شناختی، هیجانی و رفتاری تصویر بدنی در زنان علاقمند به جراحی زیبایی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پوست و زيبايي - مركز آموزش و پژوهش بيماريهاي پوست و جذام، دانشگاه علوم پزشكي تهران شماره 2 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 112-100 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تصویر بدنی زنان و جراحی زیبایی نارضایتی از تصویر بدنی نارضایتی از بدن بعد شناختی بعد رفتاری ابعاد هیجانی عمل زیبایی نگرشهای ناکارآمد ظاهری راهبرهای مقابهای تصویر بدنی |
چکیده |
زمينه و هدف: جراحي زيبايي از پديده هاي رايج دهه هاي اخير است و تصوير بدني، عاملي كليدي در گرايش به آن است. اما تصوير بدني، مفهومي چندبعدي است كه بايد همه ابعاد آن بررسي گردند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه ابعاد شناختي، هيجاني و رفتاري تصوير بدني در زنان علاقمند به جراحي زيبايي انجام گرفت. روش اجرا: مطالعه حاضر يك مطالعه علي ـ مقايسه اي از انواع مطالعات توصيفي بود. نمونه ي 600 نفري از دانشجويان دختر سنين 18 تا 35 سال از دانشگاه هاي شهر تهران به شيوه ي نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند و مجموعه اي از پرسش نامه هاي مقياس باورها درباره ظاهر (BAAS)، مقياس تصوير بدني (BASS)، مقياس راهبردهاي مقابله اي مرتبط با تصوير بدني (BICSI) و مقياس پذيرش جراحي زيبايي (ACSS) را تكميل كردند. داده هاي گردآوري شده با روش تحليل واريانس چندمتغيره تجزيه و تحليل شد. يافته ها: دانشجويان علاقمند به جراحي زيبايي نسبت به دانشجويان غيرعلاقمند نمرات بالاتري در مولفه هاي ارزش گذاري ظاهري به عنوان مولفه ي شناختي و نارضايتي بدني به عنوان مولفه ي هيجاني تصوير بدني به دست آوردند. در سه مولفه رفتاري تصوير بدني تنها در راهبرد بازسازي ظاهري بين دو گروه از دانشجويان علاقمند و غيرعلاقمند تفاوت معنادار وجود داشت و در راهبردهاي پذيرش و اجتناب بين دانشجويان تفاوتي وجود نداشت (0001/0 P < ). نتيجه گيري: هر سه بعد شناختي، هيجاني و رفتاري در جراحي زيبايي با اهميت است و زنان علاقمند به جراحي زيبايي نه تنها دچار نارضايتي بدني هستند بلكه نگرش هاي ناكارآمدي در حوزه هاي ارتباطات بين فردي، پيشرفت شخصي و خودپنداره دارند و از راهبردهاي مبتني بر تغيير بدن استفاده مي كنند. اين يافته ها مي توانند در برنامه هاي پيشگيري و درمان مورد استفاده قرار بگيرند. |
کد مقاله | 31110 |
تعداد بازدید | 252 |
|