عنوان | نقش ابعاد ارتباطی خانواده در افسردگی نوجوانان با واسطهگری انعطافپذیری شناختی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 5 پیاپی 86 |
تاریخ انتشار | مرداد و شهریور - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 339-332 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | افسردگی افسردگی نوجوانان جهتگیری ارتباطی گفت و شنود ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده دانشآموزان دوم دبیرستان جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده انعطافپذیری شناختی |
چکیده |
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر پیشبینی افسردگی بر اساس ابعاد ارتباطی خانواده با واسطهگری انعطافپذیری شناختی بود. روش کار: در این مطالعه از نوع همبستگی 390 دانشآموز (201 دختر و 189 پسر) مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 95-1394 شرکت داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از مقیاسهای ابعاد ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی (RFCP)، انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (CFI) و افسردگی بک-ویرایش دوم (BDI-II) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با بهرهگیری از نرم افزار SPSS نسخه 22 و AMOS نسخه 20 استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که بعد گفت و شنود، اثر مستقیم و منفی (005/0 = P) و اثر غیر مستقیم با واسطهگری انعطافپذیری شناختی (001/0 = P) بر افسردگی دارد. بعد همنوایی نیز تنها اثر مستقیم و مثبت (001/0 = P) بر افسردگی دارد. نتیجه گیری: در مجموع یافتههای این پژوهش نشان داد که انعطافپذیری شناختی نقش واسطهای را در رابطه جهتگیری گفت و شنود و افسردگی ایفا میکند. |
کد مقاله | 31097 |
تعداد بازدید | 433 |
|