عنوان
|
جنسیت و شهر: مطالعه مصرف گرایی و بازتعریف هویت زنان (مورد مطالعه: زنان دهههای 50، 60 و 70 شهر اصفهان) |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
اسدالله نقدی - ثریا معمار - مریم داستانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات جامعهشناختی شهری (مصوب وزارت علوم) سال 8 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
30-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت اجتماعی زنان کلیشههای جنسیتی زنان اصفهان هویت اجتماعی هویت زنان اصفهان بازتعریف مصرف گرایی مصرف گرایی زنان بازتعریف هویتی زنان متولد دهه 60 زنان متولد دهه 50 زنان متولد دهه 70
|
چکیده
|
در دهههای اخیر، در اثر گسترش مدرنیته در عرصهی جهانی، تحولاتی در زمینههای فرهنگی و ساختاری روی داده که سبب گرایش زنان به بازتعریف هویت اجتماعیشان شده است. در این میان مصرفگرایی مفهومی است که با انتخابی شدن زندگی روزمره معنا مییابد و این امر در بازتعریف هویت زنان تأثیر فراوانی داشته است. در پژوهش حاضر عواملی که زنان را به تأمل در هویتهای سنتی، مقاومت در برابر کلیشههای جنسیتی و بازتعریف هویت اجتماعی قادر میسازد مورد مطالعه قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده روش کمّی از سنخ پیمایشی؛ جامعهی آماری زنان دهههای 50، 60 و 70 شهر اصفهان و روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بوده است. نتایج این پیمایش نشان میدهد که در جامعهی مورد مطالعه، تحصیلات هیچ رابطهای با میزان مصرفگرایی ندارد حال آنکه بین بازتعریف هویت زنان و مصرفگرایی و بین دو متغیر پایگاه اقتصادی اجتماعی و مصرفگرایی رابطه وجود دارد. همچنین بین مصرفگرایی و وضعیت تأهل همبستگی وجود دارد اما این همبستگی پایین بوده و میتوان استدلال کرد که تأهل افراد نمیتواند تأثیر چندانی بر میزان مصرفگرایی زنان داشته باشد. از دیگر نتایج به دست آمده میتوان به تفاوت میزان مصرفگرایی زنان بر حسب دههی تولد اشاره داشت. نتایج تحقیق نشان میدهد که حداقل بین دو گروه زنان دهههای 50 و 60 در میزان مصرفگرایی تفاوت معناداری وجود دارد.
|