• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین الگوی علی خودکارامدی تحصیلی بر اساس طرحواره‌های ناسازگار اولیه مادران و خودپنداره و باورهای غیر منطقی دانش‌آموزان
تعداد صفحات 28
نویسنده محمد رفیعی جهرمی - علیرضا کیامنش - هادی  بهرامی احسان
مشخصات نشریه فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 12 پیاپی 42
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 60-33
زبان فارسی
کلید واژه باورهای غیرمنطقی  خودپنداره دانش‌آموزان  خودپنداره  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  خودکارآمدی تحصیلی  طرحواره‌های ناسازگار  
چکیده در اين مقاله روابط بين طرحواره هاي ناسازگار اوليه مادران، خودپنداره، باورهاي غير منطقي و خودكارامدي تحصيلي دانش آموزان در قالب يك الگو مورد بررسي قرار گرفته است. هدف اصلي اين پژوهش، دستيابي به الگويي بوده است تا به استناد آن بتوان تغييراتِ خودكارامدي تحصيلي دانش آموزان را در تعامل با سه متغير طرحواره هاي ناسازگار اوليه، خودپنداره و باورهاي غيرمنطقي تبيين كرد. نمونه اي شامل ۳۱۷ دانش آموز دختر و پسر پايه ششم دبستان، كه با روش نمونه برداري خوشه اي از مناطق ۲۲گانه تهران انتخاب شده بودند، به سه پرسشنامه خودپنداره، باورهاي غيرمنطقي و خودكارامدي تحصيلي و مادرانِ آنها به پرسشنامه طرحواره هاي ناسازگار اوليه پاسخ دادند كه براي آنان فرستاده شده بود. داده ها با استفاده از روش آماري تحليل رگرسيون و تحليل مسير مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها حاكي بود كه از بين مولفه هاي پانزده گانه طرحواره هاي ناسازگار اوليه مادران، پنج طرحواره شامل طرحواره هاي رهاشدگي (p < 0/0001)، بي اعتمادي (p < 0/0001)، انزواي اجتماعي (p < 0/0001)، معيارهاي سختگيرانه (p < 0/0001) و طرحواره ايثارگري (p < 0/0001)، بر خودكارامدي تحصيلي دانش آموزان تاثير دارد. هم چنين نتايج نشان داد كه متغيرهاي خودپنداره و باورهاي غير منطقي دانش آموزان به عنوان متغيرهاي ميانجي برازندگي الگو را افزايش مي دهد و خودكارامدي تحصيلي با خودپنداره، رابطه مستقيم و با باورهاي غير منطقي رابطه عكس دارد. در نهايت به استناد نتايج، الگوي خودكارامدي تحصيلي تدوين شده اين الگو، اين امكان را فراهم مي آورد تا بتوان خودكارامدي تحصيلي را از روي ديگر متغيرهاي پژوهش پيش بيني كرد.

کد مقاله 30957
تعداد بازدید 210

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397