عنوان | تفاوتهای جنسیتی در استفاده از شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی دبیرستانهای منطقه 5 شهر تهران) |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 27 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 34-15 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش و پرورش افت تحصیلی تهران شبکههای اجتماعی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی تفاوت جنسیتی شبکههای اجتماعی مجازی منطقه 5 تهران شبکههای مجازی تلگرام دبیرستانهای تهران |
چکیده |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوتهای جنسیتی در استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در میان دانش آموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-94 میباشد. روش: این پژوهش به روش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 95-1394 میباشد. نمونه آماری، شامل 372 نفر از دانش آموزان هستند که (172 پسر و 200 دختر) به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. همچنین به منظور جمع آوری داده ها، از پرسش نامه محقق ساخته که دارای ویژگیهای فنی (روایی محتوایی و پایایی، 86/0) مناسبی بوده برای اندازه گیری میزان استفاده دانش آموزان از شبکه های اجتماعی استفاده گردیده و از نمرات پایان ترم دوم تحصیلی 95-1394 برای عملکرد تحصیلی دانش آموزان استفاده شد، سپس از طریق نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در بین دانش آموزان زیاد بوده و این مسئله سبب افت تحصیلی دانش آموزان شده است. تفاوت معناداری بین دختران و پسران در میزان استفاده و انگیزه استفاده از اینگونه شبکه ها وجود داشت. همچنین، شبکه اجتماعی تلگرام بیشترین محبوبیت را در بین دانش آموزان داشته است. |
کد مقاله | 30835 |
تعداد بازدید | 180 |
|