عنوان | تأثیر ابعاد رنگ پوشاک بر قصد خرید آن با تحلیلی بر تفاوتهای جنسیتی مشتریان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مديريت بازرگاني (دانش مدیریت) - دانشكده مديريت دانشگاه تهران شماره 3 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 672-659 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رنگ ترجیح رنگ رفتار خرید خرید پوشاک قصد خرید رفتار مشتریان اهمیت رنگ ترجیحات جذابیت رنگ هنجار رنگی |
چکیده |
هدف: رنگها که یکی از بنیادیترین اجزای هر محصول (بهخصوص پوشاک) هستند و اثرهای شایان توجهی بر رفتار مشتریان در خرید دارند. این اثرها را میتوان از ابعاد گوناگونی بررسی کرد؛ بهگونهای که با تحلیل دقیق آن میتوان پوشاکی با رنگبندی مطلوب و متناسب با نیازهای رنگی مشتریان تولید کرد. در این تحقیق و در راستای رفع شکاف تحقیقاتی در فضای داخلی، تأثیر ابعاد رنگ بر قصد خرید پوشاک بررسی شده و تفاوت موجود میان نظر زنان و مردان درباره هر یک از ابعاد یاد شده تحلیل میشود. روش: جامعه آماری، مشتریان فروشگاه ستاره شهر شیراز هستند که از میان آنها 279 نفر انتخاب شدند. پرسشنامه از نظر روایی (ظاهری/ محتوایی و سازه) و پایایی (آلفای کرونباخ: 86 درصد، دو نیم کردن: 76 درصد) تأیید شده است. یافتهها: نتایج بهدست آمده از تحلیلهای آماری نشان داد که عامل ترجیحات رنگی مشتری بیشترین تأثیر را بر قصد خرید پوشاک مشتریان دارد، اما هنجارهای رنگی بر قصد خرید پوشاک از جانب مشتریان تأثیری ندارد و تنها در مورد بعد هنجارهای رنگی، تفاوت نظر زنان و مردان مشهود است. از سوی دیگر، بین عوامل فرهنگ، مذهب، توصیه دوستان و علاقه فرد در انتخاب رنگ پوشاک، عامل علاقه فرد بیشترین تأثیر را دارد. نتیجهگیری: رنگها که یکی از عناصر کمهزینه در تولید محصول پوشاک هستند، در تصمیمات خرید مشتری جایگاه مهمی دارند. چنانچه یک رنگ در مقایسه با رنگهای دیگر اهمیت بیشتری داشته باشد و از سویی مورد علاقه مشتری باشد، در اولویت قرار میگیرد. |
کد مقاله | 30823 |
تعداد بازدید | 215 |
|