عنوان | اثربخشی برنامه مداخلهای روابط والد نوجوان بر تعاملات بین نسلی خانوادگی |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 65 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 60-46 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط اعضای خانواده روابط خانوادگی روابط نسلی سبک والدگری تحول نوجوان رابطه والد فرزند دوران نوجوانی |
چکیده |
محيط خانواده و برخورد والدين با نوجوان تأثير قابل ملاحظهای در تحول شخصيت فرد میگذارد. از جمله مشکلاتی که والدین با آن مواجه هستند، کمبود اطلاعات در مورد تغییرات تحولی طبیعی در دورۀ نوجوانی و کمبود اطلاعات در مورد شیوههای والدگری است؛ بنابراین وجود برنامهای که هر دوی این مؤلفهها را پوشش دهد، ضروری بهنظر میرسد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ مداخلهای بهبود روابط والدین و نوجوانان بر شیوههای والدگری و رابطۀ والد- نوجوان طراحی و اجرا گردید. مطالعه حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تکگروهی است. گروه نمونه شامل 65 نفر از والدين دانشآموزان پيشدبستاني و دبستاني شهر تهران بود. مقیاس شیوه والدگری بامریند و سیاهه رابطه والد- فرزند پیش از مداخله و پسازآن توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. یافتهها حاکی از آن است که برنامۀ آموزش والدین تنها بر رضایت از والدگری تأثیر معناداری داشته (05/0 > p) و بر سایر متغیرها اثرگذار نبوده است. خردهمقیاس رضایت از والدگری، سازهای را در برمیگیرد که از پویایی بیشتری برخوردار است، اما پنج خردهمقیاس دیگر، احتمالاً باورهای پایدارتر و عمیقتر را میسنجند که در طول زمان شکلگرفتهاند و برای اینکه تغییر کنند، نیاز به زمان بیشتری دارند. |
کد مقاله | 30755 |
تعداد بازدید | 202 |
|