عنوان | نقدی بر نظریه آفرینش تبعی زن در قرآن |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دين سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی سال 8 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 80-57 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خلقت زن آدم خلقت حوا (س) خلقت آدم آفرینش انسان خلقت حوا در قرآن خلقت زن از مرد آفرینش تبعی آفرینش مرد |
چکیده |
دربارة آفرینش انسان، آدم و حوا و به طور کلی، دربارة آفرینش دو صنف مرد و زن میان مفسران اتفاق نظر وجود ندارد. دیدگاههای آنان دربارة این موضوع به دو نظریة کلی بازمیگردد. بسیاری از مفسران، آفرینش مرد و زن را از مَنِشی متفاوت و برای اهداف متفاوت میدانند و معتقدند که خدای سبحان حوا را از قسمتی از بدن حضرت آدم آفریدهاست. همچنین، معتقدند خدای متعال زن را برای آرامش شوهر خلق کردهاست. نتیجة این نظریه، فرادستی و سروری مرد بر زن و آفرینش تبعی زن در نظام ارزشی اسلام میباشد. گروهی دیگر از آنان، منشأ و هدف آفرینش آدم و حوا را مشترک میدانند و معتقدند که مردان و زنان در آفرینش و به لحاظ شرافت و ارزش یکسان و همسان هستند. مطابق این نظریه، خدای متعال زن و شوهر را برای آفرینش یکدیگر آفریدهاست. با توجه به تأثیر این نظریات در نظام فقهیـ حقوقی و فرهنگیـ اجتماعی، در این جستار تلاش شده ادلة نظریة آفرینش تبعی زن بررسی و ارزیابی شود و نشان داده شود که آدم و حوا و به طور کلی، مرد و زن از منشاء مشترک و برای هدف یکسان آفریده شدهاند و هیچ یک بر دیگری شرافت و سروری ندارد. |
کد مقاله | 30543 |
تعداد بازدید | 214 |
|