عنوان
|
رابطه هویت اجتماعی با کیفیت روابط والد فرزندی در بین دانشآموزان دختر دوره دوم دبیرستان: بررسی مقایسهای نقش پدران و مادران |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
سمیه کاظمیان - مریم کریمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (فرهنگ مشاوره سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 9 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
118-103 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط مادر و دختر دختران نوجوان دانشآموزان دختر هویت اجتماعی کیفیت ارتباط نقش مادری دانشآموزان دختر دبیرستانی رابطه والد فرزند کیفیت رابطه مادر دختر رابطه پدر فرزندی رابطه مادر کودک دانشآموزان دوم دبیرستان نقش پدران
|
چکیده
|
روابط والد فرزندی بر جنبه های مختلف تحول نوجوان تأثیرگذار است و هویت اجتماعی یکی از ابعاد هویت است که در زندگی فرد و جامعه تاثیر دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه هویت اجتماعی با کیفیت روابط والد فرزندی در بین دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان و تعیین تفاوت میان رابطه مادر-فرزند و پدر-فرزند به عنوان یک پیش بینی کننده مهم هویت اجتماعی بود. به این منظور تعداد 319 نفر از نوجوانان دختر دوره دوره دوم دبیرستان شهر یزد به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای به کار رفته در پژوهش شامل پرسشنامه رابطه والد فرزندی (PCRS) و پرسشنامه هویت اجتماعی بود. به منظور تحلیل داده های پژوهش از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هویت اجتماعی نوجوانان دختر و کیفیت ارتباط آنان با پدر (26/0 = r و 001/0 = P) و کیفیت ارتباط آنان با مادر (18/0 = r و 01/0 = P) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها کیفیت ارتباط با پدر (001/0 = P) به طور معناداری توانست هویت اجتماعی نوجوانان دختر را پیش بینی کند. در نتیجه ارتباط با پدر سهم بیشتری در پیش بینی هویت اجتماعی دختران دارد.
|