• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش شیوه‌های فرزندپروری و سبک‌های دلبستگی در پیش بینی سازگاری دانش‌آموزان با مدرسه
تعداد صفحات 14
نویسنده فاضله حیدری - وحید فلاحی - جلیل حاجیلو
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 25
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 151-138
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  فرزندپروری مقتدرانه  سبک دلبستگی ایمن  سبک‌های دلبستگی  رابطه والد فرزند  دانش‌آموزان دبیرستانی  سبک دلبستگی ناایمن  سبک فرزندپروری  سازگاری دانش‌آموزان  سازگاری با مدرسه  
چکیده سازگاری دانش ­آموزان با مدرسه یکی از ملزومات آموزش می­ باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شیوه‌های فرزندپروری و سبک­های دلبستگی در سازگاری دانش­ آموزان با مدرسه انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­ آموزان دوره اول متوسطه شهرستان مراغه که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند. نمونه مورد مطالعه، 222 نفر از این دانش‌آموزان بود که به روش تصادفی خوشه­­ ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. جهت جمع­ آوری داده­ ها از پرسش‌نامه‌های شیوه­ های اقتدار والدینی، سبک­های دلبستگی و سازگاری با مدرسه استفاده شد. داده ­های به‌دست‌آمده نیز با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که سازگاری دانش­ آموزان با مدرسه با سبک فرزندپروری مقتدر (33/0 r = ، 001/0 ≥ p ) و سبک دلبستگی ایمن (43/0 r = ، 001/0 ≥ p ) ارتباط مثبت ولی با دلبستگی ناایمن (32/0- r = ، 001/0 ≥ p) ارتباط منفی دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد سبک فرزندپروری مقتدر و سبک دلبستگی ایمن به‌صورت مثبت و سبک دلبستگی ناایمن به‌صورت منفی قادر به پیش­ بینی سازگاری دانش ­آموزان با مدرسه می­ باشند. نتایج این مطالعه نشان‌دهنده الگوی انعکاسی کیفیت روابط والد - فرزندی در سایر روابط اجتماعی به‌ویژه در ارتباط با مدرسه است.

کد مقاله 30508
تعداد بازدید 239

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397