عنوان | تأثیر مصرف کالاهای فرهنگی بر تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان دانشگاه تبریز |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 1 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 28-3 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | همسرگزینی عشق تغییرات ارزشی مصرف کالاهای فرهنگی ارزشهای ازدواج کالاهای فرهنگی اهمیت ازدواج دانشگاه تبریز آزادی انتخاب مفهوم ازدواج نوع انتخاب همسر تجردگرایی |
چکیده |
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مصرف کالاهای فرهنگی بر میزان تغییر ارزشها در حوزۀ ازدواج بود. روش: این پژوهش از نوع کمّی و به روش پیمایش انجام شده است. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه و جامعۀ آماری، دانشجویان دانشگاه تبریز به تعداد 15457 نفر است. از این تعداد، 403 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اس.پی.اس.اس استفاده شده است. یافتهها: میزان تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان در سطح متوسط به بالاست و با افزایش مصرف کالاهای فرهنگی مدّ نظر تحقیق، تغییر ارزشهای ازدواج نظیر تجرّدگرایی، آزادی انتخاب، تغییر روابط مبتنی بر عشق، تغییر نوع انتخاب همسر، تغییر مفهوم ازدواج و نحوۀ روابط تشدید میشود. همچنین، تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر است. نتیجهگیری: مصرف کالاهای فرهنگی با ویژگی جدید، منجر به تغییرات ارزشی و هنجاری در جامعه، به ویژه در حوزۀ ازدواج و خانواده شده است. بنابر این، نیاز به توجه دقیق و برنامهریزیهای بنیادی برای کانالیزه کردن مصرف کالاهای فرهنگی در راستای هنجارها و ارزشها حاکم بر جامعه کاملاً احساس میشود. |
کد مقاله | 30426 |
تعداد بازدید | 276 |
|