عنوان | ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس توانمندسازی خانواده |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2 پیاپی 93 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 229-216 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی اتیسم روانسنجی اختلال بیش فعالی کم توجهی ویژگیهای روانسنجی خانوادههای دارای کودک بیش فعال توانمندسازی خانواده والدین کودکان با اختلال اتیسم اختلال یادگیری ویژه |
چکیده |
اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس توانمندسازی خانواده در خانوادههای با کودکان با اختلالهای بیشفعالی/نقص توجه، طیف اوتیسم و یادگیری خاص بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه روانسنجی بود. 210 والد از کودکان با اختلالهای بیشفعالی/نقص توجه، طیف اوتیسم و یادگیری خاص از مراکز آموزش کودکان استثنایی نواحی 1 و 2 آموزش و پرورش شهر اهواز به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به مقیاسهای توانمندسازی خانواده و رضایت زناشویی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و نرمافزار آماری 21- SPSS تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس یافتهها مقیاس توانمندسازی خانواده (FES) شامل سه عامل توانمندسازی با توجه به سیستم خانوادگی، توانمندسازی با توجه به سیستم خدماتی و توانمندسازی با توجه به سیستم اجتماعیسیاسی میشود (با حذف چهار ماده). ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 94/0 و برای سه عامل استخراجشده از 91/0 تا 93/0، ضریب بازآزمایی 86/0 (001/0 > P) و ضریب روایی همگرا بین مقیاس حاضر و مقیاس رضایت زناشویی 31/0 (001/0 > P) مشاهده شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج بهدستآمده، از این مقیاس میتوان به عنوان ابزار مناسبی برای اندازهگیری تواناییهای والدین برای ارائه خدمات به کودکان با اختلالهای بیشفعالی/نقصتوجه، طیف اوتیسم و یادگیری خاص در مراکز استثنایی و بازپروری استفاده کرد. همچنین میتوان از آن در تبیین و شناسایی پیشایندها و پیامدهای ناشی از این نوع اختلالها بهره برد. |
کد مقاله | 30355 |
تعداد بازدید | 207 |
|