عنوان | تحلیل جایگاه زن در رمانهای غزاله علیزاده (رمانهای بعد از تابستان، دو منظره، خانه ادریسیها، شبهای تهران) |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 10 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 47-35 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در رمانهای فارسی زن در آثار داستانی زن در رمانها جایگاه زنان غزاله علیزاده سیمای زن شخصیت پردازی زن شخصیت زن در رمانها و داستانها شخصیت پردازی رمان شبهای تهران شخصیت پردازی داستانی رمان خانه ادریسیها رمان بعد از تابستان رمان دو منظره |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاههای فمنیستی غزاله علیزاده و بررسی سیمای زن در آثار او انجام شده است. نقد فمینیستی به عنوان رویکردی جدی، متمایز و یکپارچه از اواخر دهۀ ۱۹۶۰ در ادبیات اروپا پدید آمد که هدفش شناخت نقشهای فرهنگی و دستاوردهای بزرگ در جهت کسب حقوق اجتماعی و سیاسی زنان بود. این شیوه در اوایل دهۀ ۱۳۴۰ با داستان های سیمین دانشور در ایران پا گرفت و با ظهور نویسندگانی چون شهرنوش پارسیپور، زویا پیرزاد و غزاله علیزاده ادامه پیدا کرد. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی به نقد فمینیستی آثار داستانی غزاله علیزاده پرداخته میشود و شخصیتپردازی زنان از منظر تحلیل محتوایی مورد بررسی قرار میگیرد. یافته های پژوهش نشان میدهد که علیزاده زنان را بیشتر در معرض حوادث سیاسی اجتماعی پس از انقلاب اسلامی قرار داده است. وی با چشماندازی اعتدالگرا به انتقاد از تنهایی زن در جامعه پرداخته و با رویکردی اشراقی و عرفانی، تلاش کرده نقش و سهم زنان را در تاریخ اجتماعی ایران پررنگتر نشان دهد. |
کد مقاله | 30337 |
تعداد بازدید | 185 |
|