عنوان
|
طراحی و آزمون مدلی برای اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
حمید پورشریفی - جلیل باباپور خیرالدین - مجید محمود علیلو - زینب خانجانی - شیرین زینالی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه روانشناسی خانواده - انجمن علمی روانشناسی خانواده شماره 1 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
28-17 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رابطه والد فرزند باورهای والدین اضطراب کودکان حساسیت اضطرابی اضطراب والدین نشانههای اضطراب متغیرهای والد متغیرهای کودک ویژگیهای شخصیتی کودک سوگیری شناختی باورهای اضطرابی والدین
|
چکیده
|
اضطراب دوران کودکی بهعنوان یکی از عوامل موثر در رشد و عملکرد، از عوامل متعدد محیطی و ارتباطی تاثیر میپذیرد. از جمله این عوامل میتوان به ویژگیهای شخصیتی، حساسیت اضطراب، سوگیری شناختی کودک، باورهای اضطرابی والدین و رابطه والد-کودک اشاره نمود. بنابراین هدف اصلی این پژوهش مدلسازی ساختاری اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک بود. در این پژوهش 279 دانشآموز (150 دختر، 129 پسر) 12-11 ساله مدارس شهر تبریز انتخاب شدند و پرسشنامههای شخصیت آیزنگ نوجوانان (JEPQ)، حساسیت اضطراب (CASI)، سوگیری شناختی (CDS) و نشانههای اضطراب (MASQ) را کودکان تکمیل نمودند. همچنین والدین نیز پرسشنامههای رابطه والد-کودک (CPRS) و باورهای اضطرابی والدین (PABQ) را تکمیل نمودند. نتایج در بخش تحلیلی دادهها نشان داد ویژگیهای شخصیتی کودک، رابطه والد-کودک و باورهای والدین به واسطه سوگیری شناختی و حساسیت اضطراب پیشبین معناداری برای نشانههای اضطراب کودک هستند. شاخص برازندگی تطبیقی (05/0 = RMSEA) و متوسط باقیمانده استانداردشده (95/0 = CFI) مطلوبی بهدست آمد. این مدل مشخص ساخت که متغیرهای شخصیت، حساسیت اضطراب و سوگیری شناختی کودک و همچنین رابطه والد-کودک و باورهای والدین مسیرهای مهمی در اضطراب کودک هستند و در زمینه عللیابی و درمان اضطراب کودکان باید به این مولفهها نیز توجه نمود.
|