عنوان
|
مقایسه میزان اثربخشی روان درمانی تعهد و پذیرش (ACT)، آموزش مهارتهای هوش معنوی (SQ) و هوش هیجانی (EQ) در کاهش نارضایتی زناشویی و تقلیل اضطراب و افسردگی همراه با آن در زوجهای جوان مراجعه کننده به مراکز مشاوره ناجا |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
سعید منتظرالمهدی - حسن احمدی - محمدحسین الیاسی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات امنيت اجتماعی - معاونت اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) - علمی پژوهشی پیاپی 52 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
25-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی اضطراب نارضایتی زناشویی هوش هیجانی زوجین جوان هوش معنوی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) کاهش افسردگی
|
چکیده
|
تنشها، تعارضات و نارضایتیهای زناشویی، و اختلالات روان شناختی همراه آنها، نه تنها امنیت و آرامش را از زوجها و فرزندان آنان می ستاند بلکه جامعه را نیز دچار بدکارکردی میسازد. از همین روی، باید برای «مداخله موثر» در آنها اهتمام جدی ورزید. هدف این پژوهش آن بود با مقایسه میزان اثربخشی روشهای درمانی و آموزشی «مداخله سودمند» در تنشهای زناشویی و «درمان» اختلالات روانی همراه آن، سودمندترین روش را شناسایی و معرفی نماید. برای این منظور از بین زوج های جوان مراجع مراکز مشاوره نمونهای به حجم 120 نفر (شامل 60 زوج جوان) انتخاب و سه گروه از آنها (گروه های آزمایش) در معرض سه نوع مداخله روان شناختی (درمان اکت، آموزش EQ و آموزش SQ) قرار گرفتند، در حالی که گروه چهارم (گروه کنترل) در لیست انتظار قرار داده شد. میزان نارضایتی زناشویی و افسردگی و اضطراب هر چهار گروه با استفاده از سه مقیاس پایا و معتبر، پیش و پس از فرایند درمان و آموزش، اندازه گیری شد. دادههای حاصل به کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری محاسبه میانگینها، کولموگروف-اسمیرنف و تحلیل واریانس یکطرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اولا: هر سه روش مورد استفاده موجب کاهش نارضایتی زناشویی و علائم اضطراب و افسردگی میشوند. ثانیا: در کاهش نارضایتی زناشویی روش آلت موثرتر است. ثالثا: در کاهش علائم افسردگی آموزش مهارتهای هوش معنوی تاثیر بیشتری دارد.
|