عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای کلامی با تأکید بر منابع اسلامی بر بهبود عملکرد خانواده |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه اسلام و پژوهشهای روانشناختی (مصوب حوزوی) سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 24-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بهبود عملکرد خانواده عملکرد خانواده مهارت کلامی عملکرد خانوادگی آموزههای اسلامی منابع اسلامی |
چکیده |
ازدواج مهم ترين و اساسي ترين رابطه بشري توصيف شده است؛ زيرا بناي رابطه خانوادگي و تربيت نسل آينده را فراهم مي سازد. از طرفي بهترين وسيله ارتباط انسان ها گفت وگو و مراودات كلامي است؛ زيرا انسان ها مي توانند از اين راه نيازها و خواسته هاي خود را به يكديگر انتقال دهند. هدف از اين پژوهش بررسي ميزان اثربخشي آموزش مهارت هاي كلامي با تاكيد بر منابع اسلامي بر سطح عملكرد خانواده است. روش انجام اين پژوهش از نوع آزمايشي در قالب طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. شركت كنندگان در اين پژوهش به پرسش نامه عملكرد خانواده مك مستر پاسخ دادند. جامعه آماري اين پژوهش از طريق نمونه گيري تصادفي خوشه اي از ميان تمام زنان متاهل منطقه 15 شهر تهران كه از سطح عملكرد خانوادگي خود رضايت نداشتند، انتخاب شدند. داده هاي به دست آمده با روش آمار استنباطي تحليل كوواريانس بررسي شد. نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه آموزش مهارت هاي كلامي مبتني بر منابع اسلامي در افزايش سطح عملكرد خانواده و خرده مقياس هاي حل مشكل، ارتباط، نقش ها، همراهي عاطفي، آميختگي عاطفي، كنترل رفتار و عملكرد كلي تاثير داشته است. همچنين نتايج نشان مي دهد كه متغيرهاي جمعيت شناختي، تحصيلات، سن و سن ازدواج تاثيري بر بالا بردن سطح عملكرد خانواده در نمونه آماري نداشته است. در نتيجه، اين بسته آموزشي با مداخله و ايجاد تغيير در آشنايي همسران با الگو هاي ديني رفتار كلامي و غيركلامي در تعامل با يكديگر و رسيدن به بهترين سبك ارتباط، يعني سبك صريح و محترمانه، توانسته است در فرايند ارتباط زوجين و عملكرد خانواده تغييرات مثبتي به وجود آورد. |
کد مقاله | 29918 |
تعداد بازدید | 324 |
|