عنوان | رابطه مؤلفههای نابرابری جنسیتی با انگیزش تحصیلی زنان |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی - انجمن پژوهشهای آموزشی ایران - علمی پژوهشی پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 57-39 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نابرابریهای جنسیتی انگیزش تحصیلی نابرابری جنسیتی در تحصیل |
چکیده |
هدف از این تحقیق تعیین رابطه مولفه های نابرابری های جنسیتی در حیطههای (اجتماعی، آموزشی-فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و حقوقی) با انگیزش تحصیلی زنان بود. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی می باشد. شرکت کنندگان 360 زن دانشجوی 20 تا 35 ساله دانشگاه های آزاد ساری، تنکابن، و چالوس بودند که به روش تصادفی و خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه سنجش نابرابری جنسیتی محقق ساخته و انگیزش تحصیلی والرند استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون، و رگرسیون درنسخه 23 SPSS انجام شد. بین کل مولفه های نابرابری جنسیتی با انگیزش تحصیلی ارتباط مثبت وجود داشت و با افزایش نابرابری جنسیتی، انگیزش افزایش می یافت. همبستگی بین نابرابری آموزشی، اقتصادی، حقوقی، و سیاسی با انگیزش تحصیلی معنی دار بود. بر اساس یافته ها، اهمیت نابرابری جنسیتی بر انگیزش تحصیلی زنان مورد بحث قرار گرفت. |
کد مقاله | 29852 |
تعداد بازدید | 217 |
|