عنوان | رابطه سازش یافتگی و خلاقیت فرزندان با محبوبیت والدین |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 87-69 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خلاقیت فرزندان دانشآموزان پایه پنجم دانشآموزان پایه ششم محبوبیت والدین سازش یافتگی اجتماعی سازش یافتگی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سازش یافتگی و خلاقیت فرزندان با محبوبیت والدین انجام شده است. روش تحقیق همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم و ششم منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بوده و نمونه ای به حجم 100 نفر و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از سه پرسشنامه محبوبیت والدین افروز (1391)؛ سازش یافتگی اجتماعی کالیفرنیا (1953) و خلاقیت عابدی (1363) استفاده شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در دوسطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در سطح توصیفی از شاخصهای گرایش مرکزی، پراکندگی و جهت بررسی فرضیههای پژوهش نیز از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن بود که: 1) محبوبیت والدین قادر به پیش بینی نمره کل سازش یافتگی اجتماعی و مولفه های مهارتهای اجتماعی، روابط خانوادگی و روابط اجتماعی بوده است، ولی با مولفه های قالب های اجتماعی، علایق ضداجتماعی و روابط مدرسه ای، رابطه معناداری نداشته است. 2) محبوبیت والدین قادر به پیش بینی نمره کل خلاقیت و مولفههای چهارگانه آن (سیالی، بسط، ابتکار، انعطاف پذیری) می باشد. نتیجه اینکه با تقویت و ارتقای محبوبیت والدین میتوان سازش یافتگی اجتماعی و خلاقیت را ارتقاء بخشید. |
کد مقاله | 29805 |
تعداد بازدید | 235 |
|