عنوان
|
اثربخشی آموزش مهارتهای جنسی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر سازگاری زناشویی زنان نابارور |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
زهرا مکاری - خدامراد مؤمنی - کامران یزدانبخش - نسرین جلیلیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 64 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
73-55 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشکلات زناشویی زنان نابارور اختلال عملکرد جنسی زنان ناباروری زنان اختلال عملکرد جنسی آموزش مهارتهای جنسی سازگاری زناشویی رویکرد شناختی رفتاری مهارتهای جنسی
|
چکیده
|
ناباروری به عنوان عامل ایجاد کننده نوعی استرس توصیف شده است که منجر به انواع مختلفی از مشکلات روانشناختی، از جمله اختلال عملکرد جنسی می شود و ممکن است ناسازگاری زناشویی را در پی داشته باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای جنسی (مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری) بر سازگاری زناشویی زنان نابارور در سال 1394 شهر کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری شامل زنان نابارور 22 تا 36 ساله مراجعه کننده به مرکز ناباروری معتضدی کرمانشاه بود که دارای اختلال در عملکرد جنسی و مشکلات زناشویی بودند. 33 نفر دارای شرایط شرکت در مطالعه بودند که از بین آنها 20 نفر داوطلب انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افرادی که در گروه آزمایش قرار داشتند به مدت 10 جلسه هفتگی در دوره آموزش مهارتهای جنسی به صورت گروهی شرکت داده شدند. گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله ای دریافت نکردند. به منظور ثبت تغییرات نمرات پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) قبل و بعد از مداخله، توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره بود. نتایج نشان داد که مداخله آموزش مهارتهای جنسی اثر معناداری بر نمره سازگاری زناشویی داشته، بدین ترتیب که نمره سازگاری زناشویی زنان نابارور به طور معناداری افزایش یافته است (001/0 > P). بنابراین به روانشناسان، رواندرمانگران و متخصصان زنان و زایمان توصیه میشود که از روش آموزش مهارتهای جنسی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری برای افزایش سازگاری زناشویی زنان نابارور استفاده کنند.
|