عنوان
|
تأثیر برنامههای آموزش خانواده بر تغییر گونه شناسی خانواده بر اساس الگوی مدور ترکیبی سیستمهای خانوادگی و زناشویی |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
ایران جلالی - حسن احدی - علیرضا کیامنش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 8 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
28-17 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش خانواده ناسازگاری زناشویی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی گونهشناسی خانواده تعارض زناشویی سبک اولسون الگوی مدور ترکیبی سیستمهای خانوادگی و زناشویی
|
چکیده
|
از عوامل موثر در بروز ناسازگاري زناشويي يا خانوادگي كه پيامدهايي مهم از جمله تربيت ضعيف، ناسازگاري فرزند، دلبستگي مشكل زا به والدين، افزايش احتمال ناسازگاري والد – فرزند؛ افزايش روز افزون تعارض هاي زناشويي و خطر بروز جدايي و اثر منفي بر سلامت رواني زوجين و فرزندان شان، عدم آموزش مناسب مي باشد. اين پژوهش با هدف تدوين بسته آموزش غني سازي خانواده براساس الگوي مدور تركيبي سيستم هاي خانوادگي و زناشويي و بررسي اثربخشي آن بر بهبود گونه هاي نامتوازن يا نامتعادل خانوادگي خواهد بود. در اين پژوهش با طرح پيش آزمون- پس آزمون دو گروهي (شاهد-آزمون) از بين زوج هاي مراجعه كننده به مراكز مشاوره در شهر بوشهر 50 زوج داوطلب به صورت نمونه گيري هدفمند انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمون و شاهد تقسيم شدند. گروه آزمون در 24 جلسه 90 دقيقه اي آموزش گروهي شركت كردند و داده هاي پژوهش با استفاده از مقياس ارزيابي انطباق پذيري و همبستگي خانواده السون گردآوري و با روش تحليل كوواريانس تحليل شدند. آموزش غني سازي خانوادهبر اساس رويكرد الگوي درود تركيبي السون در گروه آزمون به نسبت گروه شاهد، تاثير بيش تري براي كاهش تعارضات زناشويي داشته است ( p < 0/01). هم چنين، آزمون پيگيري نشان داد اثر اين آموزش ماندگار بوده و بين ميانگين هاي مراحل پس از آزمون و پيگيري تفاوت معني داري مشاهده شد. نتايج اين پژوهش تاثير آموزش غني سازي زندگي خانوادگي براساس رويكرد اولسون را در كاهش تعارضات زناشويي تاييد مي كند.
|