عنوان
|
تعیین رابطه بین هوش معنوی و امیدواری با کیفیت زندگی دانشجویان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی و علوم ریاضی دانشگاه پیام نور شهر اردل |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
مجید رئیسی - مریم کاکائی - صدیقه رئیسی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه رویش روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 7 شماره 1 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
257-237 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر معنویت امید کیفیت زندگی دختران هوش معنوی دانشجویان پسر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه پیام نور اردل (شهرستان) دانشجویان علوم انسانی دانشجویان علوم ریاضی
|
چکیده
|
در این پژوهش، رابطه بین هوش معنوی و امیدواری با کیفیت زندگی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. متغیر های هوش معنوی و امیدواری به عنوان متغیرهای پیش بین و متغیر کیفیت زندگی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده است. هوش معنوی به عنوان زیر بنای باورهای فرد، نقش اساسی در زمینه های گوناگون به ویژه در ارتقاء میزان کیفیت زندگی افراد دارد. همچنین داشتن امید به آینده باعث می شود که افراد بتوانند در بالا بردن کیفیت زندگیشان در تمامی ابعاد آن موفق تر باشند. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اردل بود که به نسبت جمعیت دانشگاه و با در نظر گرفتن نسبت جنسیت، تعداد 240 نفر (64 پسر و 176 دختر) از بین رشته های مختلف علوم انسانی، علوم ریاضی و فنی به عنوان نمونه این پژوهش و به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. نمونه منتخب از بین دانشجویان مقطع کارشناسی و افراد زیر 25 سال برای انجام پژوهش انتخاب گردیدند. جهت انجام این پژوهش از پرسش نامه های هوش معنوی ساخته کینگ، پرسش نامه امیدواری اشنایدر و پرسش نامه کیفیت زندگی ساخته فتاح استفاده شده است.
نتایج این پژوهش حاکی از ارتباط بین متغیرهای هوش معنوی و امیدواری با کیفیت زندگی بوده است. ضریب همبستگی بین هوش معنوی و امیدواری برابر 41/0 r = بوده که این همبستگی در سطح 0001/0 p < بوده است. همچنین بین هر دو متغیرهای پیش بین پژوهش یعنی هوش معنوی و امیدواری نیز رابطه معناداری وجود داشته است که ضریب همبستگی بین این دو متغیر برابر با 38/0 r = بوده و در سطح 0001/0 p < معنادار بوده است. نتایج حاصل از این پژوهش همچنین از ارتباط بین هوش معنوی و کیفیت زندگی حکایت دارد و این که تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر و پسر در رشته های علوم انسانی و علوم ریاضی (پایه) از نظر میزان این 3 متغیر وجود دارد.
|