عنوان | تجارب دانشجویان دختر از مفهوم جنس در کتب درسی: پژوهشی پدیدارشناسانه |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در يادگيري آموزشگاهی و مجازی - دانشگاه پيام نور - علمی پژوهشی سال 5 شماره 3 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 20-9 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان دختر کتابهای درسی پدیدارشناسی مفهوم جنسیت نابرابریهای جنسیتی کتابهای درسی ایران احساس نابرابری جنسیتی تجربه دختران تجارب دانشجویان پیامدهای نابرابری مفهوم جنس |
چکیده |
با توجه به نقش کتابهای درسی در مفهوم جنسیت، این پژوهش با هدف درک تجربه دانشجویان دختر از انعکاس مفهوم جنس در کتابهای درسی دورۀ متوسطه انجام گرفت. پژوهش حاضر، از نوع کیفی بوده و بر پارادایم تفسیری استوار است که با پژوهش پدیدارشناسی به اجرا درآمده است. شیوه گردآوری داده ها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که با هفده نفر از دانشجویان دختر سال اول و دوم مقطع کارشناسی تا رسیدن اطلاعات به حالت اشباع انجام یافته است. در این مطالعه برای اعتبار و اعتمادبخشی به دادهها از قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و قابلیت تأیید استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای مصاحبه از روش ون منن (تجزیه و تحلیل درونمایهای) استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش، مشتمل بر سه درون مایه است که عبارتند از: «احساس نابرابری جنسیتی»، «نقش و ویژگیهای زن» و «پیامدهای نابرابری جنسیتی». یافتههای پژوهش نشان میدهد احساس نابرابری جنسیتی دارای دو درون مایه فرعی «شغلی» و «سیاسی» است. «نقش فردی»، «نقش اجتماعی»، «ویژگی جسمانی» و «ویژگی عاطفی» درون مایههای ویژگیهای زن میباشند و پیامدهایی نظیر «افزایش انگیزه پیشرفت و تحرک اجتماعی»، «کاهش منزلت اجتماعی زنان» و «بحران هویت جنسیتی» را به همراه دارد. |
کد مقاله | 29665 |
تعداد بازدید | 273 |
|