• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل ارتباطی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت با عملکرد جنسی زنان در سنین باروری: تحلیل مسیر
تعداد صفحات 12
نویسنده نیره صابری - صدیقه امیرعلی اکبری - زهره محمودی - ملیحه نصیری
مشخصات نشریه فصلنامه کومش شماره 2 پیاپی 70
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 402-391
زبان فارسی
کلید واژه عوامل اجتماعی  عملکرد جنسی زنان  عملکرد جنسی  سنین باروری  زنان سنین باروری  تعیین‌ کننده‌های اجتماعی  تحلیل مسیر   عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت  
چکیده هدف: انگیزه و میل جنسی همانند سایر انگیزه‌های بنیادین آدمی‌بخش جدائی‌ناپذیر ماهیت زیستی، روانی و اجتماعی او را تشکیل می‌دهد و در ارتباط با عوامل بسیاری می‌باشد. هدف از مطالعه حاضر آزمون مدل ارتباطی تعیین‌کننده اجتماعی موثر بر سلامت با عمل‌کرد جنسی زنان در سن باروری می‌باشد.
مواد و روش‌ها: این یک مطالعه توصیفی-تحلیلی بود که بر روی 400 زن در سنین باروری، مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شهر تهران، در سال 1395 ا نجام شد. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی و چند مرحله‌ای بود. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه عمل‌کرد جنسی، پرسش‌نامه دموگرافیک، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، حمایت اجتماعی درک شده، اضطراب اشپیل برگر، افسردگی بک، خشونت خانگی و رفتارهای ناسالم جمع‌آوری شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره شاخص عمل‌کرد جنسی زنان (6/16 ± 68) بود. میانگین امتیاز افسردگی (3/10 ± 7/12) و اکثریت زنان (8/44%) از حمایت اجتماعی متوسط، 75% از اضطراب متوسط برخوردار بودند. 3/70% وضعیت اقتصادی مطلوب داشتند، 5/50% مورد خشونت خانگی قرار گرفته بودند. در تحلیل مسیر افسردگی به صورت مستقیم (34/0- = β)، اضطراب به صورت مستقیم (24/0- = β) و حمایت اجتماعی به صورت مستقیم (18/0 = β) و غیرمستقیم (0578/0 = β) بر عمل‌کرد جنسی موثر بودند. هم‌چنین وضعیت اجتماعی و اقتصادی به صورت غیرمستقیم (176/0 = β) و خشونت خانگی به صورت غیرمستقیم بر عمل‌کرد جنسی (025/0- = β) موثر بودند. در مقایسه اثرات کل افسردگی بیش‌ترین اثر را بر عمل‌کرد جنسی نشان داد. مدل پیشنهادی در تحقیق از برازش مناسبی برخوردار بود (057/0 = RMSEA، 1= GFI ، 015/0 = P ).
نتیجه‌گیری: وضعیت اجتماعی و اقتصادی، افسردگی، اضطراب، خشونت خانگی و حمایت اجتماعی با عمل‌کرد جنسی زنان در سنین باروری ارتباط دارد، لزوم غربالگری از نظر عوامل مورد بررسی توصیه می‌گردد.

کد مقاله 29583
تعداد بازدید 231

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397