عنوان
|
ارزیابی نمایش بیماری اچ آی وی ایدز در سینما و تلویزیون ایران از دیدگاه صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
اعظم راودراد - عاطفه آقایی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
191-173 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سینما تلویزیون مسائل اجتماعی سینمای ایران رسانه مصاحبه عمیق صاحب نظران تأثیر رسانه ایدز ارتباطات سلامت
|
چکیده
|
از کارکردهای رسانه تولید اجتماعی معنا است. رسانهها با قدرت ارتباطی خود میتوانند نگرش جامعه به مسائل بهداشتی و بیماریهایی مانند بیماری اچ آی وی/ ایدز را تغییر دهند. در این تحقیق وضعیت نمایش رسانه ای این بیماری را در سینما و تلویزیون ایران از دیدگاه صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت مطالعه میکنیم تا هم به شناخت از وضع موجود رسیده و هم پتانسیلهای رسانه ای ایران را شناسایی کنیم. روش تحقیق مصاحبه عمیق و تحلیل محتوای کیفی متن مصاحبهها است. جامعه هدف عبارت است از صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت. روش نمونه گیری هدفمند است که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. در این پژوهش از 14 نفر از صاحبنظران ایرانی حوزه ارتباطات سلامت پرسیدیم: چرا مواجهه رسانهها با بیماری اچ آی وی/ ایدز مهم است؟ ارزیابی شما از نمایش بیماران اچ آی وی در سینما و تلویزیون ایران چیست؟ آیا ظرفیتهایی در سینما و تلویزیون ایران برای کمک به مسائل اجتماعی مرتبط با این بیماری وجود دارد؟ یافتههای تحقیق نشان داد صاحبنظران با اینکه نقش رسانهها را در حل مسائل اجتماعی بیماری اچ آی وی/ ایدز مهم میدانند اما به کارکرد سینما و تلویزیون ایران و معنایی که از طریق آن در مورد بیماری اچ آی وی/ ایدز برساخت میشوند نقد دارند. در نهایت به نظر میرسد پیوند و تعامل ضعیفی میان صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت، پزشکان و متولیان امر سلامت و تولیدکنندگان برنامههای تلویزیونی وجود دارد.
|