• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شناسایی عوامل نفوذ فرهنگی در تمایل افراد به نوع جدید زندگی زوجین (هم‌خانگی)
تعداد صفحات 20
نویسنده مهری افراشته - تکتم فرمانفرمایی
مشخصات نشریه فصلنامه مدیریت فرهنگی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 11 شماره 2 پیاپی 37
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 118-99
زبان فارسی
کلید واژه تغییرات اقتصادی  تغییرات فرهنگی  تغییرات اجتماعی  هم‌خانگی  رسانه‌های جهانی  نفوذ فرهنگی  
چکیده مقدمه و هدف پژوهش: در کشور ما، همیشه نگرشی مثبت نسبت به خانواده وجود داشته و خانواده به عنوان واحد بنیادی جامعه تلقی شده است، اما در جامعه امروزی، خانواده دچار دگرگشت مفهومی شده است. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد شناسایی عوامل نفوذ فرهنگی در تمایل افراد به نوع جدید زندگی زوجین (هم‌خانگی) از دید نظریه های فرهنگی می‌باشد.
روش پژوهش: جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، مردان و زنان تهرانی هستند که هم‌خانگی را تجربه کرده‌اند و جامعه نامحدودی را در میان مردان و زنان شهر تهران تشکیل می‌دادند. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است. از آن جایی که هم‌خانگی در ایران جرم محسوب می‌شود، شناسایی هم‌خانه‌ها به سختی انجام شده است، به همین دلیل، با استفاده از نمونه‌گیری هدف‌مند، با 25 نفر از پاسخ‌گویان (حجم نمونه = 25 نفر)، که تجربه هم‌خانگی داشته‌اند، مصاحبه شد.
یافته‌ها: به منظور شناسایی عوامل موثر بر هم‌خانگی، ابتدا با 7 نفر از پاسخ‌گویان مصاحبه عمیق به عمل آمد و پس از شناسایی عوامل موثر، یک پرسشنامه طراحی شد. این پرسشنامه که متشکل از تعدادی سئوال بسته بود، و روایی و پایایی آن به دست آمده بود، در میان مردان و زنانی که هم‌خانگی را تجربه کرده بودند، توزیع شد. با استفاده از نرم‌افزار SPSS، داده‌های پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نرمال بودن توزیع داده‌ها از آزمون‌های پارامتری t استفاده شده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به شناسایی عوامل نفوذ فرهنگی در میان مردان و زنانی که تمایل به هم‌خانگی دارند تغییرات اقتصادی، رسانه‌های جهانی، تغییرات فرهنگی، تغییرات اجتماعی به ترتیب اولویت‌بندی از طریق آزمون فریدمن به عنوان عوامل نفوذ فرهنگی شناخته شد.

کد مقاله 29542
تعداد بازدید 229

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397