عنوان | تأثیر آموزش مدیریت خشم و استرس بر کاهش خشم و استرس مادران کودکان مبتلا به اختلالهای طیف اتیسم |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 13 شماره 4 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 530-515 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اتیسم آموزش مدیریت خشم مدیریت استرس مدیریت خشم استرس والدین آموزش مدیریت استرس استرس والدگری استرس مادران والدین کودکان با اختلال اتیسم |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم و استرس بر کاهش خشم و استرس مادران کودکان مبتلا به اختلالهای طیف اتیسم انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه مادران کودکان مبتلا به طیف اتیسم مراجع کننده به مرکز بهآرا در سال 94 تشکیل میدادند. به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر از مادران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه (15 نفره) آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامههای پاسخ به استرس کوه و همکاران (2001) و پرخاشگری گلادو (1991) بود. آموزش مدیریت خشم و استرس روی مادران گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی 90 دقیقهای اجرا شد. در این تحقیق از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز از طریق آزمون تحلیل کواریانس صورت گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت خشم و استرس والدگری موجب کنترل خشم و ابعاد آن (کلامی، فیزیکی و تکانشگری) و همچنین کاهش استرس و ابعاد آن (تنش، پرخاشگری، خشم، خستگی و ناکامی) در مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم میشود. |
کد مقاله | 29535 |
تعداد بازدید | 243 |
|