عنوان | آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای تلفن همراه در خانواده ایرانی (با تأکید بر نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید) |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (مصوب وزارت علوم) پیاپی 77 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 137-109 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانواده ایرانی تلفن همراه شبکههای اجتماعی آسیبهای شبکههای اجتماعی نرمافزارهای تلفن همراه نرمافزارهای پیامرسان |
چکیده |
با توجه به حضور گستردهی شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای تلفن همراه در خانواده ها و استفادهی روزافزون اعضای خانواده از آن، این مقالهی پژوهشی درصدد شناسایی نقاط قوت ـ ضعف، فرصت ـ تهدید شبکه های اجتماعی و نرمافزارهای پیام رسان تلفن همراه در خانوادهی ایرانی و تعیین راهبردهای بهره گیری از این شبکه ها برای خانوادهی ایرانی است. روش این پژوهش روش تحلیل راهبردی یا SWOT (سوات) است. جامعهی آماری آن دو گروه استادان و صاحب نظران دانشگاهی و مدیران اجرایی هستند. حجم نمونه 40 نفر و روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی است. تکنیک گردآوری اطلاعات به صورت ترکیبی از مصاحبهی نیمه ساخت یافته و پرسشنامهی متوازن استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، در تحلیل مصاحبه از تحلیل مضمون کینگ، در تحلیل داده های پرسشنامه از ماتریسهای SWOT ، برای رتبه بندی نقاط قوت و ضعف از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و برای رتبه بندی نقاط فرصت و تهدید از ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و برای اولویت بندی راهبردها و انتخاب راهبرد بهینه از ماتریس QSPM استفاده شده است. مهمترین قوت این شبکه ها و نرم افزار تلفن همراه قویتر شدن پیوند بین اعضای خانواده ای که به لحاظ جغرافیایی از هم دور هستند و تقویت ارتباطات ارزان، دائمی و مناسب بین اعضای خانواده و مهمترین ضعف طراحی ساختار شبکه ها بر اساس فرهنگ غربی و عدم تطابق آن با ایرانی اسلامی محیط خانواده (برخلاف شبکه های بومی)، مهمترین فرصت استفاده از ظرفیت آنها در معرفی فرهنگ اصیل خانوادهی ایرانی اسلامی و گسترش آن در بین کاربران و مهمترین تهدید تغییر سبک زندگی و ترویج جدایی خانواده به مثابه مهمترین نهاد اجتماعی در فرهنگ اسلامی و ایرانی است. مهمترین راهبرد برای استفادهی بهینه نیز بهره گیری از ظرفیت کمی و کیفی بالای کاربران ایرانی برای تولید و اشاعهی محتواهای دینی، فرهنگی و اخلاقی در دو سطح داخلی و خارجی در حوزهی خانواده، همگرایی نهادهای فعال دولتی و غیردولتی در افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی خانواده جهت حضور در شبکهی اجتماعی است. |
کد مقاله | 29531 |
تعداد بازدید | 204 |
|