عنوان | تأثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد فرزند |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 8 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 134-113 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش مادران تعارضات والد فرزند رابطه والد فرزند رابطه مادر کودک دانشآموزان دبیرستانی آگاهی سیال آموزش آگاهی سیال |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد- فرزند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان بهارستان (از توابع استان تهران) در سال تحصیلی 94-93 همراه مادرانشان تشکیل میدادند. نمونه حاضر در پژوهش تعداد 24 نفر از دانش آموزان به همراه مادرانشان بودند که روابط خوبی با یکدیگر نداشتند و به روش نمونهگیری خوشهای همراه با مصاحبه انتخاب شده بودند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل 12 نفره تقسیم شدند. مادران گروه آزمایش 8 جلسه 120 دقیقه ای آموزش آگاهی سیال (1 جلسه در هفته) را دریافت نمودند؛ و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تعارضات والد-فرزندی موری ای. اشتراوس (2002) بود. در این تحقیق از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری 90 روزه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یکراهه صورت گرفت. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش آگاهی سیال به مادران موجب کاهش تعارضات والد-فرزند و ابعاد آن (پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی) در مادران و فرزندان میشود. دیگر یافته ها حاکی از آن بود که آموزش آگاهی سیال به مادران در افزایش توانایی استفاده از راهبردهای استدلالی در مادران و فرزندان به طور معناداری مؤثر بوده است و این یافته ها در مرحله پیگیری حفظ شدند ( 05/0 p < ). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر به مشاوران و روان شناسان پیشنهاد میشود از آموزش آگاهی سیال به شیوهی گروهی بهعنوان یک روش کارآمد جهت بهبود روابط والد- فرزند استفاده کنند. |
کد مقاله | 29492 |
تعداد بازدید | 174 |
|