عنوان | بازنمایی نقش جنسیتی در تبلیغات انتخاباتی شورای شهر تهران در سال 1396 |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه زنان سال 8 شماره 4 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 35-21 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | انتخابات نقشهای جنسیتی زنانگی مردانگی انتخابات شوراها تهران کاندیداهای زن تبلیغات انتخاباتی شورای شهر پوسترهای تبلیغاتی |
چکیده |
نقش جنسیتی رفتار و نگرش های فرهنگی مناسب برای زنان و مردان است که در این تحقیق بازنمایی ویژگی های آن در تبلیغات شورای شهر تهران در سال 1396 مورد بررسی قرار گرفته است. چهارچوب نظری این تحقیق بر پایه سه نظریه برجسته سازی، اقناع و طرحواره جنسیتی بم است. این تحقیق با استفاده از روش تحلی محتوای کمی انجام شده است و بازنمایی 60 ویژگی یا صفت پرسشنامه نقش جنسیتی بم در طیفی از 0 تا 3 ارزشگذاری شده است. جامعه آماری شامل پوسترهای تبلیغاتی کاندیدهای شهر تهران در سال 1396 و نمونه آماری شامل 50 پوستر تبلیغاتی است که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. بر اساس نتایج این تحقیق، زنان و مردان کاندیدا تلاش کرده اند که از صفات با ارزش منفی صرفنظر از زنانه و مردانه بودن آن پرهیز کنند و صفاتی را بیشتر بازنمایی کنند که داشتن صلاحیت آنها در تصدی عضویت شورای شهر بیشتر مورد تایید قرار می دهد. با اين حال پوسترهاي مردان نمره مردانگي بالاتر و پوسـترهاي زنـان نمـره زنـانگي بالاتري دريافت كرده اند. به نظر مي رسد، مرز زنانگي و مردانگي بواسطه بهـره گيـري از صفات تاثيرگذار در تبليغات، صرفنظر از جنسيت در حال كمرنگ شدن است. |
کد مقاله | 29476 |
تعداد بازدید | 261 |
|