عنوان | بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و نشخوار خشم دانشجویان بر حسب جنس |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 1 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 8-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت جنس دانشجو طرحوارههای ناسازگار اولیه نشخوار فکری نشخوار خشم |
چکیده |
مقدمه: طرحوارههای ناسازگار اولیه یکی از ویژگیهای مهم روانشناختی است و یکی از مهمترین متغیرهای مرتبط با طرحوارههای ناسازگار اولیه نشخوار خشم میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی طرحوارههای ناسازگار اولیه و نشخوار خشم دانشجویان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعهی مورد مطالعه از تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد واحد ساری تشکیل شده است که در سال تحصیلی 95-94 در رشتههای مختلف و مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل میباشند. در این میان 378 دانشجو (184 دختر و 194 پسر) از بین 3 دانشکده و 5 گروه تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پس از اخذ مجوزهای مربوطه، پرسشنامههای طرحواره یانگ (YSQ) به منظور سنجش طرحوارههای ناسازگار اولیه و نشخوار فکری خشم (FARS) به منظور سنجش نشخوار خشم به دانشجویان ارائه گردید. همهی دانشجویان به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند و هر زمان که تمایلی به شرکت در آزمون نداشتند میتوانستند از پژوهش خارج شوند. یافتهها: یافتهها نشان داد بین حوزههای طرحواره ناسازگار اولیه و زیر مقیاسهای نشخوار خشم همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که بریدگی و طرد، محدودیتهای مختل و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری به شیوهی مثبت پیشبینی کنندهی نشخوار خشم بودند. آزمون t مستقل نشان داد بین دانشجویان دختر و پسر در طرحواره ناسازگار اولیه تفاوت معنادار وجود داشت و در نشخوار خشم تفاوت معنادار وجود نداشت. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که طرحوارههای ناسازگار اولیه درصد بالایی از تغییرات نشخوار خشم را پیشبینی میکند و بین دو جنس در طرحوارههای ناسازگار اولیه تفاوت معنادار وجود دارد؛ بنابراین متخصصان سلامت روان و پژوهشگران، خصوصاً در مراکز مشاوره و درمان دانشجویی میتوانند در درمان مشکلات دانشجویان این یافتهها را مدنظر داشته باشند. |
کد مقاله | 29466 |
تعداد بازدید | 212 |
|