عنوان | مقایسه و بررسی میزان سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان دختر و پسر |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات رسانهای (مصوب دانشگاه آزاد) سال 12 شماره 3 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 126-115 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان دختر دانشجویان پسر سواد اطلاعاتی سواد رسانهای |
چکیده |
طبق گزارش یونسکو، سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی به عنوان مهارت های اساسی حقوق بشر در قرن بیست و یک مطرح هستند و بیان می کنند که این دو مهارت، اهمیت فراوانی در قرن بیست و یکم دارند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام یافته است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اشرفی ریزی و همکاران (1392) می باشد. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و علم اطلاعات و دانش شناسی با 79/0 درصد مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 89/0 درصد به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 322 نفر به دست آمد. داده های حاصل از پرسشنامه از طریق آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی آزمون تی و آنوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مهمترین نتایج حاصل از این تحلیل ها نشان داد که میانگین سواد رسانه ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل 54/0 ± 45/3 می باشد که بالاتر از حد متوسط نسبتا مطلوب است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین میزان سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی با جنسیت رابطه معنی داری وجود ندارد. |
کد مقاله | 29454 |
تعداد بازدید | 255 |
|