عنوان | بررسی مستندات قرآنی حکم تغییر جنسیت و آثار فقهی آن |
تعداد صفحات | 37 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی - انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه - مصوب حوزوی سال 3 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 145-109 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خنثی تغییر جنسیت هویت جنسی آثار فقهی اختلال هویت جنسی تغییر جنسیت در فقه ترانس سکسوال خنثی روانی تبدیل جنسیت تراجنسیتی تبدیل جنس تغییر خلق الله |
چکیده |
تغییر جنسیت عبارت است از: تبدیل جنسیت یک فرد از مذکر به مؤنث، از مؤنث به مذکر، از خنثی به مذکر، از خنثی به مؤنث، از مذکر به خنثی یا از مؤنث به خنثی. در تعریفی عام شـامل تغییر جنسیت در حیوانات و حتی گیاهان نیز میشود. در مـورد تغییـر جنسـیت در افـراد خنثـاي روانی (ترانس سکشوال) اختلاف نظر جدي هست. برخی فقهاي شـیعه بـه جـواز آن قائـل انـد و در مقابل، تمامی عالمان اهل سنّت به حرمت تغییر جنسیت معتقدند. البته عده اي از فقیهان شـیعه نیز به حرمت تغییر جنسیت معتقد شده اند. از نظر عالمان شیعه که به جواز تغییـر جنسـیت معتقـد شده اند، هیچ دلیلی بر حرمت این پدیده نوظهور وجود ندارد. یکی از مهمترین دلیل هاي قائلان به حرمت تغییـر جنسـیت ـ با توجـه بـه آیـه 119 سـوره نساء ـ حرام بودن تغییر در خلقت خداوندي اسـت. بـا مراجعـه بـه کتـب تفسـیري روشـن میشود که اساساً این آیه ناظر به بحث جدید تغییـر جنسـیت نیسـت. برخـی دیگـر بـراي اثبات حرمت تغییر جنسـیت، بـه آیـه 49 سـوره شـوري اسـتناد کـرده انـد. در پاسـخ ایـن استدلال، به نظر میرسد تغییـر جنسـیت امـري ممکـن اسـت و درصـورت وقـوع و تبـدل موضوع، احکام شرعی جنس مخالف بر او جاري خواهد شد. دلیل دیگر، استناد به آیه 30 سوره نور است که به نظر میرسد این آیه نیز نمیتواند ناظر به حرمت تغییر جنسیت باشد. از نظر امام خمینی و برخی فقهاي دیگر، تغییر جنسیت حرام نیسـت، ولـی سـبب بطـلان ازدواج سابق شده و عناوین خانوادگی همچون برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی و خاله را متحول میسازد و نیز سهم الإرث فرد تغییر جنسیت یافته، بر اساس جنسیت جدید است. |
کد مقاله | 29449 |
تعداد بازدید | 383 |
|