• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی هویت زنانه در سینمای ایران
تعداد صفحات 29
نویسنده عباس خورشیدنام - علی انتظاری
مشخصات نشریه دوفصلنامه مطالعات جنسیت و خانواده - مصوب حوزوی سال 5 شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 59-31
زبان فارسی
کلید واژه روابط خانوادگی  هویت زنانه  سینمای ایران  زن در سینمای ایران  بازنمایی رسانه‌ای  وضعیت اجتماعی زنان  فیلم درباره الی  بازنمایی زن   انحراف  بازنمایی هویت زنانه  شیوه بازنمایی زنان  اسلاوی ژیژک  
چکیده اهمیت نهاد خانواده در جامعه و نقش انکارناپذیری که در انتقال فرهنگ و نظام‌های ارزشی به نسل بعد دارد، پژوهشگران را به مطالعه و شناخت این نهاد اجتماعی واداشته است. اهمیت این نهاد به حدی است که جامعه‌شناسان آسیب‌شناسی و تلاش برای حل‌وفصل معضلاتی را که دامنگیر آن می‌شود، رسالتی بر عهدة خود می‌دانند. از سوی دیگر زنان نقشی بنیادین در این نهاد ایفا می‌کنند و سلامت اجتماعی و رفتاری زنان بر سلامت خانواده به‌شدت اثرگذار است. هدف این مقاله، توصیف وضعیت اجتماعی زنان در روابط خانوادگی و حوزة خصوصی به میانجی سینماست. با عنایت به رابطة متقابل وثیق میان سینما و جامعه که در پژوهش‌های پرشماری بررسی شده است، می‌توان با بررسی تغییراتی که در محتوای تولیدات رسانه‌ای رخ می‌دهد، به شناختی از تغییراتی که در الگوهای ذهنی حاکم بر جامعه دربارة موضوعی خاص رخ می‌دهد نیز دست یافت. این نوشتار با اتکا به چشم‌انداز روانکاوی لکانی و روش خوانش سم‍پتماتیک به بررسی نحوة بازنمایی هویت زنانه در فیلم «دربارة الی» می‌پردازد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد این فیلم ترسیم‌کنندة شکلی از هویت‌یابی منحرفانه در زنان است که به ‌موجب آن، زن هیچ پرسشی از میل دیگری ندارد و به آنچه دیگری می‌خواهد، کاملاً آگاه است و خود را ابزاری برای تحقق این میل می‌داند؛ درنتیجه میل دیگری کاملاً قابل‌اندازه‌گیری و قابل‌سنجش است و هیچ ابهامی در مورد آن وجود ندارد. در چنین وضعیتی شکاف میان میل و کیف پر می‌شود و هدف زن این است که ابژة کیف وقیحی باشد که دیگری آن را در ساحت نمادین جذب و ادغام کرده است.

کد مقاله 29442
تعداد بازدید 367

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397