• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل بازنمایی اچ آی وی ایدز در سینمای آمریکا مطالعه موردی: فیلم «انجمن مصرف‌کنندگان دالاس»
تعداد صفحات 18
نویسنده عاطفه آقایی
مشخصات نشریه فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 5 پیاپی 22
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 116-99
زبان فارسی
کلید واژه بازنمایی رسانه‌ای  ایدز  استیگما  نظریه کنش متقابل نمادین  داغ ننگ  تحلیل محتوا  فیلم سینمایی  سینمای آمریکا  ارتباطات سلامت  معنای اجتماعی  فیلم انجمن مصرف‌کنندگان دالاس  
چکیده بیماری اچ آی وی/ ایدز دارای ابعاد اجتماعی مانند انواع تحریم‌ و تبعیض­ها و داغ ننگ است. بی‌تردید رسانه‌ها از جمله سینما می‌توانند معنای اجتماعی بیماری اچ آی وی/ ایدز را تغییر دهند؛ بنابراین مطالعه معنایی که توسط سینما در رابطه با بیماری اچ آی وی/ ایدز برساخت می‌شود، اهمیت دارد. در این تحقیق فیلم «باشگاه مصرف‌کنندگان دالاس» محصول (2013) که آخرین تولید سینمای آمریکا در مورد بیماری اچ آی وی/ ایدز است، انتخاب شد؛ چرا که تجربه کشورهای دیگر در نمایش بیماری اچ ای وی/ ایدز می‌تواند در بازنمایی مناسب‌تر این بیماری در کشور ما مفید باشد. در این تحقیق سعی می‌کنم به این سؤالات پاسخ دهم که: در این فیلم بیماری اچ آی وی/ ایدز چگونه معنا می‌شود؟ و معنای اجتماعی تولیدشده چگونه زندگی بیمار را به چالش می‌کشد؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند به شناخت ما از قدرت رسانه‌ها در برساخت معناهای متفاوتی از این بیماری یاری رساند. مبانی نظری این تحقیق بر پایه نظریه کنش متقابل نمادین و مفهوم استیگما از گافمن است.
این تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است و مفاهیم به دست آمده از این مطالعه را می‌توان در چهار مقوله کلی دسته‌بندی کرد. «مبارزه برای زندگی در تقابل با مرگ»، «تحول معنای عشق و زندگی در تقابل با نفرت و تعصب»، «به چاش کشیدن داغ ننگ بیماری در تقابل با برساخت معنایی مسلط» و «تغییر معنای بیماری برای بیمار». درنهایت نتیجه می‌گیریم که این فیلم با استفاده از قدرت ارتباطی سینما معنایی از بیماری اچ آی وی/ ایدز تولید می‌کند که داغ ننگ مسلط این بیماری در جامعه آمریکا را به چالش می‌کشد.

کد مقاله 29248
تعداد بازدید 215

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397